GRIMSTAD: Også den tunisiske filmskaperen Lassaad Jamoussi var kritisk til en del av det han hadde sett.— Det er blitt viktig at man ikke skal by seg om korn og riper på filmen. Still uskarpt og ta vekk farvene. Og fyll på med skarpe og aggressive lyder. Pin ditt publikum - det er det de liker, sa Jamoussi ironisk.Daglig leder på kortfilmfestivalen, Torunn Nyen, ønsker å opponere mot kritikken:- Vi som har drevet med dette en stund har opplevd at i det øyeblikket vi blir for kritiske, kan det skje at man stenger ute ting som er verdig å bli vist her. Og som faktisk har vunnet priser!- Jeg kjenner til flere eksempler på at filmer som har vært i tvilskategorien og inn og ut av hovedprogrammet til siste runde i forhåndsvurderingen, har kommet til Grimstad og vunnet pris. Vi må ha stor ydmykhet for uttrykket, og det er vanskelig å stille seg som dommer. Derfor er det veldig viktig å ivareta bredden.- Den vanskeligste filmsjangeren

— En del av filmene er vel så eksperimentelle at de kan være vanskelige å vurdere?- Det er et poeng. Innenfor dette uttrykket kan bli en del etterlikninger, og dette kan være vanskelig å skille ut. Dette er nok den vanskeligste filmsjangeren å vurdere for en forhåndsjury. Men samtidig er det viktig at filmen som et visuelt uttrykk i seg selv - og gjerne helt ned til abstrakte uttrykk - også må ha sin visningsarena. Vi ønsker også å ivareta den filmtypen her på festivalen. Du har den samme diskusjonen innen billedkunst. Og dette er jo billedkunst!- Margret Olin som vant dokumentarfilmprisen sa at «vi sitter i timevis og ser meningsløs, innholdsløs film laget av filmskapere som ikke har tenkt gjennom om de har et budskap de vil kommunisere. Jeg ønsker ikke å bruke tiden min på noe meningsløst». En kommentar?- Det blir helt frivillig om man vil komme hit. Og det er også frivillig å bli sittende i salen. Vi er svært opptatt av at folk skal kunne møtes - på deltakertreff, festivalkro og liknende. Så det finnes alltid et alternativ til å sitte i salen.- Det er to grupper av filmer i programmet som det er kontroverser rundt: Eksperimentfilmene og de dyre filmene i 35 mm, dolby og stereo. Dette er også en type film som provoserer når publikum opplever at det er innholdsløst.- Det er forskjell på om man får to millioner av staten til en fiksjonsfilm eller du tar ditt eget kamera og betaler selv for å lage en eksperimentfilm. Vi får her en etisk problemstilling som knytter seg til midlene til filmproduksjon. At vi får den type diskusjon i Grimstad, er vi glade for, sier Nyen. Festivalen fikk hele 712 registrerte deltakere i år, noe Nyen tror er ny rekord. Særlig var det mange i Grimstad søndag. Da opplevde arrangørene noe de aldri har vært ute for før: Alle tre salene var opptatt samtidig.