Det begynte for fem år siden, da vi feiret årtusenskiftet og symfoniorkesteret slo på stortromma og inviterte til nyttårskonsert i Sørlandshallen med ditto trafikkaos. Siden har KSOs nyttårskonserter blitt en kjær tradisjon, noe som viser seg i at publikum oppsøker disse i store tall. I fjor ble tre konserter utsolgt på no time, i år ligger det an til at hele fem konserter i Agder Teater blir utsolgt. Det betyr at nesten 2500 mennesker feirer nyttår sammen med KSO og Terje Boye Hansen.

Dirigent Boye Hansen må nemlig nevnes i samme åndedrett som orkesteret. Det er han som former disse konsertene, både som programskaper og som konferansier — i tillegg til å være dirigent.

Og vel er han en dyktig og rutinert musikalsk leder. Hans evner som konferansier er også godt kjent i Kristiansand, og jeg tror ikke publikum i denne byen ønsker seg noen annen til å lede - også verbalt - gjennom disse konsertene. Med vidd, gode historier, øyeblikks-innskytelser, samtidig med en fantastisk kombinasjon av eleganse og nesten pompøse overdrivelser, gjør han det hele til en høyst artig opplevelse.

Boye Hansen har som programansvarlig bevisst valgt en annen linje enn de velkjente nyttårskonsertene fra Wien, der wienermusikken og Straussenes lette toner varieres fra år til år så langt det er mulig innenfor et egentlig ganske snevert repertoar.

I år fikk vi en russisk konsert i Kristiansand. Med den lokale forankring at den russiske komponisten Rimskij-Korsakov på 1860-tallet hadde landlov i Kristiansand og ble inspirert til å skrive en viking inn i en av sine operaer. Denne arien fikk vi høre, fremført av den walisiske bass-sangeren Sion Goronwy - et stemmemessig fenomen av ypperste klasse. Hans prestasjoner i en arie fra Eugene Onegin av Tsjaikovskij og Sangen om loppen av Mussorgsky lot publikum møte en bass-sanger vi gjerne hører igjen.

En solist på balalaika er obligatorisk i en russisk konsert, og Nicolai Zwetnow gav begivenheten akkurat den farve av eksotisme som var nødvendig for å løfte stemningen. Blant annet fikk vi møte ham i et glitrende arrangement av Kalinka-sangen av orkesterets egen Stig Nordhagen.

Det hele startet feiende flott med Glinkas ouverture til Ruslan og Ludmilla. Midtveis fikk vi utrolig morsom filmmusikk av Sjostakovitsj, og helt til slutt Tsjaikovskijs udødelige 1812-ouverture, med skikkelig smell fra bakscenen.

Champagnegaloppen som ekstranummer er uovertruffen, særlig når dirigent og musikere tar ut gjøglerpotensialet så godt som i dette tilfellet. Konserten gjentas i kveld, søndag, mandag og tirsdag.

Emil Otto Syvertsen

KONSERT

Kristiansand Symfoniorkester

Dirigent: Terje Boye Hansen

Solister: Sion Goronwy (bass) og Nicolaus Zwetnow (balalaika). Dansere fra Sharrons ballettstudio.

Agder Teater torsdag kveld.