Maria Lam. Foto: Kristin Ellefsen
skuespillertalent_003.jpg Foto: Kristin Ellefsen
Scene fra Mozart i Mogadishu: Barnevernsbarna sitter på toget på vei til en utflukt med institusjonen. Fem av dem legger planer om å stikke av (f.v. Maria Lam, Benedichte Gutierrez, Simon Balsnes og Vibeke Andresen Gran). Foto: Kristin Ellefsen

KRISTIANSAND: Rett før øvelse møter vi en utadvendt jente som i sin fremferd tydelig bærer med seg det teatralske. Hun er også vant til å være utenfor komfortsonen, og når hun blir bedt om å fremføre et utdrag fra et teaterstykke, velger hun like gjerne å vise frem rollefiguren på sitt mest frustrerte.

— Jeg er ikke bare en bolledeig du kan forme som du vil, nærmest skriker hun inn i kameraet.

Trives i rampelyset: Maria Lam trives med oppmerksomheten hun får som skuespiller. Foto: Kristin Ellefsen

Stykket hun har valgt ut er ”Mozart i Mogadishu”, som hun sammen med en utvalgt teatergruppe fra kulturskolen skal spille på Den Unge Scene (DUS). Dette er en festival som skal bidra til å heve nivået for ungdomsteater i Norge, og tekstene er skrevet spesielt for målgruppen. Flere grupper fra hele ti regioner er med i årets konkurranse.— Vi skal fremføre stykket på Kilden i april, og de som blir trukket ut derfra får spille på Det Norske Teatret i Oslo sammen med vinnerne fra de andre regionene, sier Lam.

I teaterstykket spiller hun en jente som mister seg selv når foreldrene dør i en bilulykke.

Maria Lam. Foto: Kristin Ellefsen

— Hun havner på en institusjon der hun er den mest normale. Der forsøker hun å finne seg selv igjen, og utvikler seg etter hvert til en mer selvstendig person, forklarer femtenåringen.

Troverdig uttrykk

Lam begynte på teater da hun var 12 år gammel, og blir av sine dramalærere omtalt som en troverdig skuespiller.

— Hun er uredd og tør å spille på hele følelsesregisteret. Man tror på det hun formidler, noe som gjør at hun også kan spille de tyngre og dypere rollene vi gir henne. Det er imponerende i så ung alder. I tillegg jobber hun mye for å gjøre en god jobb på scenen og det er jo alltid et stort pluss, sier dramalærer Mari Kaalaas.

På dramalinjen på kulturskolen bruker de mye tid på å sette seg inn i de ulike rollefigurene.

skuespillertalent_003.jpg Foto: Kristin Ellefsen

— Man må se situasjoner fra et annet perspektiv og må sette seg nøye inn i hvorfor rollefiguren handler og snakker på en bestemt måte. Det er veldig spennende, sier Lam.

Elsker utfordringer

Noe av det hun synes er interessant med å drive med teater er alle utfordringene hun blir stilt ovenfor. Den største utfordringen hun har hatt som skuespiller er også høydepunktet i hennes karriere så langt. Det var når hun for ett år siden spilte dronningen i "Alice i eventyrland".

— Jeg er ikke en person som blir ofte sinna, og når jeg blir det viser jeg det ikke. Plutselig skulle jeg eksplodere på scenen. Det måtte jeg jobbe veldig mye med, og når jeg først fikk det til fikk jeg følelsen av at jeg kan klare alt.

Åpen for kritikk

Scene fra Mozart i Mogadishu: Barnevernsbarna sitter på toget på vei til en utflukt med institusjonen. Fem av dem legger planer om å stikke av (f.v. Maria Lam, Benedichte Gutierrez, Simon Balsnes og Vibeke Andresen Gran). Foto: Kristin Ellefsen

I julen skal hun ikke spille i noen teaterstykker, men det blir likevel mye øving til Mozart i Mogadishu.— Det blir nok en del øving på replikker som jeg må kunne utenat til nyåret. Da må vi øve på å være samkjørte og på å forbedre ting til fremføringen i Kilden, sier den unge skuespilleren.

Lam er alltid åpen for konstruktiv kritikk, og jobber for å bli en stadig bedre skuespiller. Hun vet ikke om skuespilleryrket er det som kommer til å bli hennes bane, men hun har et sterkt ønske om det.

— Hva har du som skal til for å kunne oppnå drømmen din?

— For å nå langt som skuespiller går det veldig mye på det å være villig til å prøve og ikke være redd for å dumme seg ut. Man skal være mye utenfor sin egen komfortsone, og det føler jeg at jeg er, avslutter hun.