294 millioner kroner. Det er det er en drepende faktura for et teater— og konserthus. Og et vanvittig beløp for en hardt presset

blågestad003.jpg

kommuneøkonomi. Verken Stavanger konserthus eller Kilden har annet å gjøre enn å mane alle sine støttespillere, eiere, venner og lokale politikere til å kjempe en kamp for at disse kravene blir slettet fra historien.

Finansdepartementet og Kulturdepartementet har jobbet med saken i lang tid og burde kommet frem til en løsning nå. For kravet må betales fort og renter må påregnes. Stavanger har tatt høyde for at kravet mot deres konserthus på 257 millioner kroner må betales, i hvert fall midlertidig før saken finner en endelig løsning. Mens i Kristiansand har man jobbet hardt med å dokumentere urimeligheten i kravet og stolt på at man vil finne en løsning før regningen endelig forelå. Nå — foreligger den faktisk. Men siste ord er neppe sagt.

For det er stor enighet om at dette kravet er urimelig. Og ingen politikere støtter at dette er den rette tolkingen av det kompliserte lovverket. Dessuten skal Kilden ha betydelig dokumentasjon på at de fra 2004 og hadde tett dialog med skattemyndighetene for å forsikre seg om at de laget en organisasjonsmodell som ville kvalifisere for momskompensasjon. Det styrker i så fall saken.

Momskompensasjonsloven er komplisert og ikke for amatører. I denne saken er også EØS-regelverk og ESA-fattede vedtak involvert og det gjør ikke saken enklere. Svein Harberg (H), leder av kulturkomiteen på Stortinget, mener at norske skattemyndigheter ikke kan lene seg til europeiske regelverk fordi dette regelverket var tenkt regulere konkurransen mellom land, ikke internt i land. Harberg har tidligere uttalt at tidligere kulturminister Trond Giske var ansvarlig for å strekke loven lengre, slik at den fikk utilsiktede konsekvenser og brukes for å regulere konkurransen mellom kulturinstitusjoner i Norge. At for eksempel Dark Season og Palmesus ikke får momskompensasjon, selv om de også driver med kulturvirksomhet. Det er den skvisen Stavanger konserthus og Kilden nå står i. Trond Giske har tilbakevist dette som tøv, men det hersker altså stor uenighet om hvordan det har gått slik at skattemyndighetene nå tolker og forvalter momskompensasjonen som de gjør.

Men siden dette ikke er en villet politikk, så må politikerne vedta en politikk de faktisk vil. Og ikke la store og helt sentrale kulturinstitusjoner betale prisen for unøyaktigheter, en klossete håndtering av komplisert lovverk og utilsiktede følgefeil.