— Denne rivinga må dere bare få stoppa. Stå på, sier en forbipasserende mann til Gunvald Opstad og Agnes Repstad.

De to står utenfor gamle Agder Teater og poserer for foto. Anledningen er at det tirsdag ble startet en Facebook-aksjon for å stoppe den planlagte rivingen av gamle Agder Teater. 1560 hadde sluttet seg til gruppa fredag ettermiddag, mange av dem sentrale navn i Kristiansands kulturliv.

— Jeg er ikke overrasket over at vi har fått så mange på halvannet døgn. Jeg vet at dette engasjerer mange. Det handler om den kulturelle identiteten vår, sier Agnes Repstad. Prosjektkonsulenten på Agder Kunstsenter har sammen med Kunsthallen-leder Cecilie Nissen tatt initiativ til aksjonen.

"Uforståelig og skandaløst"

Innspillene i gruppa er allerede mange, og ett av dem går ut på å lage en støttekonsert i det gamle bygget. Det er kunstverket på fasaden, nemlig Henrik Finnes 340 kvadratmeter store mursteinsrelieff, som har ført til engasjementet.

Kommunen som eier den gamle bygningen ønsker å selge den, og for å optimalisere verdien har politikerne vedtatt å regulere den til riving.

— Det er aldeles uforståelig og helt skandaløst. Det er vandalisme av verste sort. Jeg kjente Finne meget godt, og jeg vet at han i sin himmel nå ville vært meget lei seg over å vite at hans største verk nå står for riving. Han ville aldri tenkt tanken på at det kunne skje, sier Gunvald Opstad. Den pensjonerte kulturjournalisten har det siste året skrevet flere aviskronikker og innlegg mot riving av veggen, og har ingen planer om å gi seg.

Lenkegjeng

— Vi skal starte en folkeaksjon for å stoppe dette. Kommunen har en kulturell forpliktelse til å bevare den, og de har råd hvis de vil. Jeg bryr meg ikke om hva som flytter inn der. De kan gjerne ha Rema 1000 der for min del, sier Opstad.

— Og hvis det virkelig blir noe av rivingen, er vi flere som vil demonstrere mot gravemaskinene med lenker, sier Agnes Repstad.

— Men ingen har jo snakket om denne DDR-brutale veggen før det nå blir snakk om å rive den: Hvorfor dette plutselige engasjementet?

— Man snakker ikke om Handelens Hus eller Munchs aulabilder heller. Dette har vært en meget sentral del av Kristiansands identitet siden det ble bygget, sier Opstad.

"Utbyggerne styrer"

— Det virker som politikerne mener det bare er bygg som er hundre år gamle som bør bevares. Vi trenger å ha bygg som representerer alle tidsepoker, sier Repstad.

— Bygget er enestående i Norge. Hvis de river det skjer det for å tilfredsstille utbyggerne. De har fullstendig tatt over styringa i denne byen, og setter opp ting som er helt ut av proporsjon, sier Opstad.

Han mener oppslutningen mot riving viser at politikerne er ute av takt med folket.

— Den kulturelle dannelsen hos politikerne? Nei, den har jeg ikke registrert, sier Opstad.

— Noe av det som overrasker meg mest er at byantikvaren ikke gikk mot riving, sier Repstad.

Mente bygget passet dårlig inn

— Jeg kan ikke huske at dette med kunstverket på fasaden var nevnt i min uttalelse den gangen, sier Arne Bulie. Han er nå pensjonert, men vikarierte for Helge Solli som byantikvar da reguleringsplanen som åpner for riving av det gamle teatret var til høring.

— Når det gjelder selve bygget er jeg tilhenger av at det skal være muligheter for gjenbruk. Og selv om bygget er en representant for brutalismen, viser det også en særdeles dårlig tilpasning til bygningsmiljøet rundt. Gamle Aladdin kino lenger borte i gata passer inn i omgivelsene på en helt annen måte. Derfor hadde jeg ikke noen merknader til at det gamle teatret blir revet. Når det gjelder selve denne veggen, vil jeg jo tro den kan tas ned og settes opp et annet sted hvis den er så viktig, sier Bulie.