— Styret har i lang tid jobbet med å finne en løsning på situasjonen, og arbeidet fortsatte så lenge det lot seg gjøre. Til slutt fant styret ut at det eneste forsvarlige var å begjære oppbud. Dette er en uttalelse jeg gir på vegne av styret, og det er denne kommentaren festivalen har å gi i dag, sier pressetalsmann Vidar Mortensen i Odderøya Live.

Mandag formiddag leverte han en bunke papirer med oppbudsbegjæringen i luka på Kristiansand tinghus. Dette skjedde fem minutter før tingretten skulle behandle en konkursbegjæring fra Tono mot Odderøya Live. Den bygget på et krav på 155.000 kroner i honorar til komponister som har fått musikken sin fremført på festivalen.

Det er imidlertid klart at Odderøya Live har gjeld til en rekke kreditorer til en samlet sum som langt overgår dette beløpet. I juni skrev Fædrelandsvennen om inkassokrav mot festivalen på over en million kroner.

Minus siden 2011

Odderøya Live har trukket på røde tall så å si siden starten i 2010. I 2011 gikk festivalen 580.000 kroner i minus, og året etter ble underskuddet 1,1 millioner kroner. Festivalledelsen har erkjent at også i 2013 gikk festivalen med underskudd.I år har festivalen forsøkt å reise kjerringa ved å sette opp Backstreet Boys, Bob Dylan og Aerosmith i amfiet på Odderøya. Til de to førstnevnte konsertene kom «bare» 6500 mennesker, mens Aerosmith skal ha trukket 9000 til arenaen som har plass til drøye 10.000. ## Bobestyrer

Hvor mye skylder festivalen nå?

— Jeg har ikke oversikt over den totale gjelda, og dette er det nok uansett en bobestyrer som må kommentere, sier Mortensen.

Ifølge tingrettsdommer Per Refsalen skal retten i løpet av inneværende døgn ta stilling til om festivalens oppbudsbegjæring tilfredsstiller kravene til konkurs. Hvis ikke blir Tonos konkursbegjæring uansett stående.

Preget

— Alle i Odderøya Live er veldig preget av dette. Vi har stått på i fem år for å skape noe spesielt på Odderøya, sier pressetalsmann Mortensen.

Tingrettsdommer Per Refsalen opplyser at konkursbegjæringen vil være ferdigbehandlet meget raskt. Foto: Reidar Kollstad

Odderøya Live ble stiftet i 2010 på ruinene av Quartfestivalen som Arild Buli hadde forsøkt å gjenreise året før. Bulis bookingsjef Trond Aage Nyhus sto bak stiftelsen av aksjeselskapet. Det første året sørget blant annet bookingen av Pink for et lite overskudd på 67.000 kroner.Men siden har det altså gått nedoverbakke tross booking av navn som Ozzy Osbourne, John Fogerty, Roxette, David Guetta, Avicii og nå i år altså Bob Dylan og Aerosmith.

Ingen kommentar

— Hva vil du si om mulighetene til å lykkes med en stor musikkfestival i Kristiansand?- Det kan jeg ikke si noe om. Jeg kan bare si at jeg ønsker alle som måtte komme etter og prøve seg lykke til, sier Mortensen.

Daglig leder Trond Aage Nyhus er også styreleder i Odderøya Live. Han har den siste uka ikke svart på Fædrelandsvennens henvendelser.

— Han kommer heller ikke til å kommentere dette utover det jeg nå har gjort, forteller nå forhenværende pressetalsmann Vidar Mortensen i Odderøya Live.

- Det er andre tider nå

— Dette var veldig synd. Jeg vet at Trond Aage Nyhus har stått på som en ørn for denne festivalen, og at han har spyttet inn mye penger, sier Toffen Gunnufsen.Den forhenværende Quart-sjefen og nåværende bookingsjefen på Hovefestivalen har denne teorien om hvorfor det gikk galt med Odderøya Live:

— Det er andre tider i konsertmarkedet enn det var bare for fem år siden. Folk er veldig godt vant, og de har godt med penger. Det betyr at de kan reise hvor de vil og høre på de artistene de vil. Tilbudet er dessuten mye bedre. Både Bob Dylan og Metallica drar jo på turne hvert år, sier Gunnufsen.

Han har observert at det er utfordrende å trekke de helt store publikumsmassene på Sørlandet.— Det skal godt gjøres å komme over 10.000. Det så vi også de siste årene på Quart, sier Gunnufsen.

- Kjedelig for byen

Heine Strømme i Palmesus sier det er kjedelig for byen at Odderøya Live veltet.

— Det er veldig synd og kjedelig for byen at Odderøya Live gikk konkurs og at noe av det mangfoldet som kom etter Quart forsvinner, sier Heine Strømme.

Han er leder for Palmesus som nå star alene igjen som storfestival i Kristiansand. I motsetning til Odderøya Live ser det ut til at Palmesus har etablert seg som en solid bedrift etter sommerens suksess. Det har ikke alltid vært god tone mellom de to festivalene, og særlig i fjor gikk det hett for seg etter at Odderøya Live booket Avicii og David Guetta. Med det mente Palmesus at Odderøya Live gikk utenom sin etablerte profil for å konkurrere om samme publikum som dem.— Er det ikke bare greit å bli kvitt en konkurrent?

— Nei. Det var bare det ene året de booket artister av den typen. Alle de andre fire årene har de vært helt forskjellige fra oss, sier Strømme.