NRK har i høst «Lyden av lørdag». TV2 står på trappene med den femte sesongen av «Idol» og TV3 satser på «Sangstjerner».
Og nå kaster også TVNorge seg med i kampen om å finne det neste musikalske stortalentet. Faktisk også flere.
Korteste vei til suksess
I «Hitmakers» er målet at 18 artister fra Norge, Sverige og Danmark skal få platekontrakt kun ved å ha lastet opp en låt til tv-kanalens hjemmesider.
Det er en jury fra seks forskjellige plateselskap som videre vurderer hvilke låter som er gode nok til å komme med i programserien.
I «Hitmakers» vil 20 låter bli presentert pr program og til slutt har 18 lykkelige vinnere blitt signert hos et av plateselskapene.
— Dette er den korteste veien til platekontrakt, erklærer Ingerid Medhus, pressesjef i TVNorge.
Bidrag strømmer inn i Sverige
— Denne produksjonen vil bli panskandinavisk og i Sverige har det allerede blitt lastet opp 1000 bidrag, forteller Medhus videre.
Hvor mange låter som har kommet inn på TVNorges hjemmesider, har ikke kanalen kontroll på, men fristen for å sende inn sanger er satt til 10. september.
Når «Hitmakers» vil komme på skjermen og hvilken dag programmet skal sendes på, er ennå ikke bestemt.
Hvem er i juryen?
— Er det plass til et konsept som «Hitmakers» i Norges tv-univers?
— Ja, dette blir et helt annerledes program i forhold til «Idol». Her følger vi ikke en gjeng med deltakere fra program til program, men vinnerne blir signa hos plateselskapene der og da i hver episode. I tillegg har vi også 18 vinnere, ikke en, presiserer Medhus som ikke tror det er satt noen aldersgrense for å være med i «Hitmakers».
— Vi er på jakt etter alt av musikere.
Hvilke plateselskap som skal sitte representert i juryen er for tiden ikke offentlig.