Når Sinéad O'Connor inntar Torvet i Trodnheim i dag, kan vi vente et tverrsnitt fra hele hennes 20 år lange karriere. Tidligere under denne turneen har hun pleid å starte med tre sterke låter fra sitt beste og mest populære album, «I Do Not Want What I Haven't Got».

Hennes store hit, klassikeren «Nothing Compares To You» har kommet allerede midtveis i konserten — og resten av repertoaret har hatt spennvidde fra debutalbumet til den nye, doble cd-en «Theology». Det samme vil nok gjenta seg i Trondheim. Det bety at publikum får høre noe av det aller beste fra en karriere som har inneholdt både strålende høydepunkter og forvirrede perioder.

Sterk debut

Sinéad O'Connor vakte stor oppsikt allerede da hun 20 år gammel

debuterte med albumet «The Lion And The Cobra» i 1987. Verden

fikk høre en bemerkelsesverdig stemme og en ung, sterk kvinne som

lette seg fram mot et personlig uttrykk. Det var lett å høre at

hun var påvirket av både Peter Gabriel og Prince, men hun var

likevel en karakteristisk, ny stemme. Både «Never Get Old» og den

rocka «Mandinka» står på repertoaret hennes i dag.

Tre år etter kom det store, internasjonale gjennombruddet. «I Do

Not Want What I Haven't Got» var en blanding av irske røtter,

hip-hop, rock og pop, men framsto likevel med en sterk og klar

identitet. Den inneholdt dessuten hennes følsomme og vakre

versjon av Prince-låten «Nothing Compares To You», som ble en av

90-tallets store sanger.

Pepet av scenen

O'Connor var på nippet til å bli 90-tallets superstjerne da hennes egen, sterke personlighet stilte seg i veien for

karrieren. Hun markerte seg med en rekke kontroversielle uttalelser og fikk Frank Sinatra og mange patriotiske amerikanere på nakken. Under tv-programmet «Saturday Night Live» rev hun som troende, men opposisjonell katolikk, i stykker et bilde av Paven og skapte et voldsomt oppstuss. Hun ble pepet av scenen da hun opptrådte under en hyllestkonsert for Bob Dylan etterpå.

Musikalsk gikk det heller ikke så bra. Hun utga en lite vellykket samling coverlåter, «Am I Not Your Girl?» (1992) og deretter en samling nye, egne låter, «Universal Mother» (1994). Den var ujevn, men viste likevel at O'Connor fortsatt hadde kreative krefter.

Personlige problemer

Alt mediefokuset ble på denne tiden for mye for henne, og hun

trakk seg tilbake fra offentligheten i flere år. Hun slet med

betydelige personlige problemer i siste halvdel av 90-tallet, men

kom likevel kraftig tilbake med albumet «Faith And Courage» i

2000. Også denne var ujevn, nesten bitter, men inneholdt samtidig

sterke sanger der O'Connor insisterer på sin selvstendighet.

I 2002 utga hun den kritikerroste «Sean-Nós Nua», der hun synger

irsk folkemusikk. Men hun holdt fortsatt en lav profil, og det

ble sagt at samlingen med gamle studio- og konsertopptak, «She

Who Dwells» ville bli hennes siste utgivelse.

Religiøst søkende

Likevel gjorde hun enda et comeback med reggae-albumet «Throw Down Your Arms» i 2005 før den doble «Theology» kom på vårparten. Dette religiøst søkende albumet er også ujevnt og utflytende, men de beste sangene er svært gode og viser at Sinéad O'Connor slett ikke er utbrent.

I de åpenhjertige intervjuene hun har gjort i det siste, framstår firebarnsmoren (barna har fire forskjellige fedre, og det yngste er bare noen måneder gammelt) som mer harmonisk enn noen gang, uten at hun har mistet skaperkraften.