KRISTIANSAND: — Vi liker ikke situasjonen i det hele tatt og ønsker ikke å bli assosiert med filmen, sier daglig leder i Imperial Tobacco Norway AS Gijsbert Van Asten, til fvn.no.

Vurderer søksmål

Filmens to hovedpersoner Carl (Kristoffer Joner) og Robert (Nicolai Cleve Broch) er to typer som lar livet passere i en evig hasjrus. De tjener sine slunkne grunker på småsalg av tjall.

Reve-logoens eiere ønsker ikke å bli knyttet opp mot hasjrøyking, så da tobakkprodusenten ble gjort kjent med bruken av reve-logoen i filmen tidligere denne uken tok han umiddelbart kontakt med sine advokater.

Hvorvidt selskapet vil gå til søksmål er foreløpig ikke avgjort, men selskapets advokater ser nå på muligheten for det.

  • Vi ser utvilsomt på dette som et merkevare-tyveri, sier Van Asten.

Daglig leder i Imperial Tobacco Norway, Gijsbert Van Asten er ikke videre fornøyd med at reven fra eventyrblandingen nå er å finne på filmplakaten til den norske filmen "Den Siste Revejakta". — Merkevare-tyveri, sier han. Foto: ITN

- Alt annet enn begeistret

Forrige eier av Asbjørnsen tobakksfabrikk Asbjørn F. Asbjørnsen var heller ikke begeistret da han så logoen til hans gamle firma slått opp stort i forbindelse med lanseringen av Ingvar Ambjørnsens bok på 80-tallet, men valgte den gang å la saken bli forbigått i stillhet.

  • Den gang tok vi kontakt med en advokat og fikk en vurdering av dette. Vi ble enige om at vi forbigår dette i stillet fordi boken ikke var så stor den gangen, og jeg tror det var et mindre forlag som gikk konkurs, sier Asbjørnsen til fvn.no.

Asbjørnsen mener problemet med logo-bruken er langt verre i dag på grunn av den massive markedsføringen som filmen har fått og fortsatt får.

— I 1983 var dette et lite tema, fordi boken var trykket i et lite opplag, men nå er boken tilgjengelig over hele Norge, på internett og er dermed tilgjengelig for folk i hele verden. Hvis hele verden har tilgang til reven fra Kristiansand, så har det fått et langt mer alvorlig omfang som vi ikke kan overse, sier Van Asten.

- Kan ikke ignorere det

Han viser til den store markedsføringen, at filmplakatene med reve-merket er å finne i svære annonser i avisen, på trikk, buss og filmpostere.

— Det er noe man ikke kan ignorere. Det vil ikke bare stilne av. Det er mye oppmerksomhet rettet mot denne filmen.

Han ser imidlertid ironien i at reven, som egentlig er kjent i eventyret fra Asbjørnsen, for å stjele, nå er blitt kidnappet til filmens verden.

  • Har dere vært i kontakt med filmskaperne?

  • Nei, ikke i det hele tatt. Dette er en overraskelse. De har bare gjort dette bak ryggen på oss. Så dette er en stor overraskelse for oss, sier Van Asten.

- Det er jo bare en avart

En annen som er overrasket er produsent for den norske filmen, Synnøve Hørsdal. Hun ser ikke problemet med filmplakaten.

— Vi har bare laget en avart på det. Den er ikke identisk, for det er en gjentegning. Da boken kom ut var det en identisk rev, men vi har tegnet en ny rev, sier Hørsdal til fvn.no.

Hun ser likevel at den nye tegningen gir klare assosiasjoner til den originale logoen, men har ikke tro på filmskaperne nå vil komme i noen juridisk knipe av den grunn. Hun stiller seg også undrende til at tobakksprodusenten har problemer med å bli assossiert med filmens innhold.

— Det ville jo være forferdelig om den sunne tobakken skulle ha noe å gjøre med den forferdelige hasjen å gjøre, sier hun sarkastisk.

— Vi får ta det som det kommer, men at det i dag skulle være så veldig vanskelig for dem, det har jeg vanskelig å tro, avslutter hun.

Filmen hadde i går premiere på norske kinoer.