U2 og Madonna topper listen over årets mest innbringende turneer.

Konsertarrangørene bet negler før finanskriseåret 2009, men ved årets slutt viser det se at artistene har håvet inn som aldri før.

I alle fall de over 50. For de fleste på topplisten debuterte for minst en liten mannsalder siden.

Ny rekord? U2 solgte billetter for mer enn 1,8 milliarder kroner og dro drøye tre millioner fans til årets konserter. De 44 showene – alle utsolgt, ingen i Norge – hadde i snitt 70.000 publikummere. Og turneen fortsetter til neste år.

Fortsetter bandet i samme tempo, ender turneen som den mest innbringende noensinne, med et billettsalg på drøye 3,6 milliarder kroner. Den nåværende rekorden holdes av Rolling Stones og deres «A Bigger Bang»-turne i 2005-2007. Gamle sanger om igjen Madonnas «Sticky & Sweet»-turne dro inn 1,3 milliarder kroner, og ser ut til å bli 51-åringens mest lukrative til nå. Mer enn 2,1 millioner mennesker gikk på Madonna-konsert i 2009, ifølge Reuters.

Bruce Springsteen og hans E Street Band har turnert mer eller mindre kontinuerlig siden høsten 2007. 60-åringen har i år innkassert vel 900 milioner kroner på solgte billetter.

På fjerdeplass finner vi AC/DC. De australske gubbene gjorde comeback i år, noe 1,6 millioner publikummere visste å sette pris på.

De unge kommer At det er gamle og velkjente artister som selger mest billetter, overrasker ingen.

En god nyhet for musikkbransjen er det likevel at andelen yngre artister øker blant de mestselgende artistene, ifølge Billboard.

30 år gamle Pink solgte for 617 millioner kroner, og like bak følger Coldplay og Jonas Brothers. Og halvparten av topp 25 er artister som slo gjennom på 90— og 00-tallet.