Vanskelig valg: Her sliter karakterene i "Skårfeste" med at de ønsker nærhet og distanse på samme tid. Foto: Sondre Steen Holvik
Liker å bli utfordret: Matias Meder Clemensen (21) og Ida Marie Scheie Ørvik (21) liker at dans til tider er vanskelig å forstå. Foto: Sondre Steen Holvik

KRISTIANSAND: Gjennom sju danseseanser kunne man blant annet få med seg danser som bød på humor, og duetter som uttrykte følelser om lidenskap og vanskelige relasjoner.

Katarina Skår Henriksen danset mellom fulle vannglass i forestillingen "In Part Clear" mens Sigrid Marie Kittelsaas Vesaas i avslutningsnummeret fikk mange til å le idet hun, stående på hodet, klarte kunststykket å ta på seg bukse uten hender. I de ulike dansenumrene var det variert innhold med elementer fra teater samt akrobatiske bevegelser.

Liker å bli utfordret: Matias Meder Clemensen (21) og Ida Marie Scheie Ørvik (21) liker at dans til tider er vanskelig å forstå. Foto: Sondre Steen Holvik

Ulike tolkningerUnder søndagens forestilling var det publikum både med og uten danseerfaring. To av dem uten var Matias Meder Clemensen (21) og Ida Marie Scheie Ørvik (21).

— Jeg har sett moderne dans før, og det er vanskelig å forstå det. Men det er også det som er spennende, at det kan tolkes på forskjellige måter, mener Ørvik.

Kjæresteparet synes høydepunktet for kvelden var dansen "Skårfeste", et svært teatralsk dansenummer.

— Det var både desperasjon og angst i det, samtidig som det var litt skummelt, sier Ørvik.

De to hadde imidlertid ulike tolkninger av dansen.

— Jeg tolka det som at hun var sinnet hans, fordi han stod stille og hun stod oppå han og tynget ham på et vis, forklarer Clemensen.

— Og jeg tolket det som at hun ville hjelpe ham, men at han var redd, sier Ørvik.

Overdriver uttrykket

"Skårfeste" er koreografert av Vilde Sparre, og som navnet tilsier tar det for seg vanskelige relasjoner.

— Det løser seg ikke og man kommer ingen vei. Dansen tar opp følelsene rundt dette, forklarer Nina Biong som er en av danserne i "Skårfeste".

Dette krever at utøverne også må forberede seg mentalt til denne dansen.

— Vi sitter gjerne i 45 minutter og går gjennom situasjoner som fremkaller samme type følelser. Da kan vi gjerne sitte og gråte og hyperventilere, forklarer Biong.

Vanskelig valg: Her sliter karakterene i "Skårfeste" med at de ønsker nærhet og distanse på samme tid. Foto: Sondre Steen Holvik

Sammen med Thomas Lægreid Gundersen må hun blant annet trene på å raskt skifte mellom sorg og sinne og mellom apati og desperasjon. At dansen foregår utendørs byr også på utfordringer.— Vi må løfte blikket og hele uttrykket mer for å tilpasse dansen til utendørs fremvisning. Man kjenner ikke den samme spenningen ute i et luftig område som man gjør inne i en sal. Vi må overdrive litt og være litt mer aggressive, forklarer Gundersen.

Med både mentale og fysiske forberedelser har de hatt en uke med lange dager.

— Det har vært en tung prosess, og det er litt deilig å være ferdig. Men det har vært et spennende opplegg og morsomt å være med på noe nytt, sier den kvinnelige utøveren fra "Skårfeste".

Vil heve kvaliteten ytterligere

— Vi er veldig fornøyd med årets festival. Det har vært mye folk, og vi føler vi har løftet nivået fra i fjor både kunstnerisk og administrativt, sier kunstnerisk leder for Ravnedans, Irene Theisen.

Selv om årets festival har hatt flere besøkende, ønsker ikke ledelsen å utvide med det første.

— Vi vil ikke gjøre det større før vi har kontroll på det vi gjør nå – heller forbedre det vi gjør, sier markedsføringsansvarlig Stine Stangenes Tellefsen.

Det som er utfordrende for arrangørene er å sette sammen et variert program som publikum klarer å følge.

— Når det gjelder det kunstneriske nivået er vi privilegerte, og har flere søkere enn vi kan ta imot. Derfor lytter vi stadig på tilbakemeldinger fra publikum. Og i år har det vært mindre frafall underveis i forestillingen, noe som er et stort skritt i riktig retning, sier Theisen.