TEATER:- Kilden sier at de skal ha en nasjonal interesse og at de skal tiltrekke seg folk fra utenfor regionen. Da syns jeg de også er nødt til å ha en repertoar-politikk som gjør at folk utenfor regionen kommer.

Det sier Nicolai Strøm-Olsen, scenekunstkritiker i Minerva og redaktør i Frekk Forlag. Han forstår ikke hvorfor Sørlandets nye kulturhus velger de samme storproduksjonene som alle andre.

— Når man ser på de store oppsetningene Kilden har hatt til nå, som "Evita" og "West Side Story", er det forestillinger som går på norske teatre hele tiden. Ambisjonene for Kilden var, så vidt jeg vet, å bygge et regionalt kraftsentrum som fikk folk til å reise til Kristiansand, utover Agder-fylkene. Men jeg tror ikke det er noen som kommer til å reise fra Stavanger til Kilden for å se "Evita". Den er allerede blitt satt opp andre steder, sier han.

Får støtte fra flere hold

Kulturkommentator i NRK, Agnes Moxnes, er enig i Strøm-Olsens kritikk, selv om hun forstår Kildens valg.

— Når man har fått et hus som Kilden er det ikke unaturlig at man bør tilby regionen slike suksesser, så jeg skjønner at de gjør det for å trekke et stort publikum. I tillegg har nok folk en forventing om å se de store produksjonene på sin scene. Men det er et stort problem og en utfordring at hele teater-Norge ligner for mye på hverandre. "Evita" går allerede på Det Norske Teatret for øyeblikket, så jeg synes jo det er noe pussig at man setter opp det samme på Kilden. Jeg savner litt mer tydeligere kunstneriske ledere rundt omkring på teatrene, sier Moxnes.

- Lite oppfinnsomt

Teateranmelder i Aftenposten, Therese Bjørneboe, er også delvis enig i kritikken.

— Noen klassikere, som Holberg og Ibsen, er allemannseie og alle har rett til å se disse. Her har den unike tolkningen og regien en verdi. Men med enkelte utenlandske lisensmusikaler er det lite man kan gjøre og det blir ofte veldig likt. Derfor syns jeg det er lite oppfinnsomt og kjedelig at Kilden velger å spille "Evita" tre kvarter etter den har blitt spilt i Oslo. Det er ikke spennende nok. Alle ambisiøse teatersjefer bør sette en egen agenda og ikke kopiere andre, sier hun.

- Bør stille høyere krav

Strøm-Olsen mener at man bør kunne stille de samme kravene til kulturinstitusjoner i distriktene, som man stiller til de i Oslo.

— Argumentasjonen for å bygge kulturhus flere steder, må være å få et større mangfold. Jeg sier ikke at de skal sette opp sære ting folk ikke vil se, jeg sier ikke at teateret er for folkelig, men jeg ønsker mer fantasi når det gjelder valget av de store produksjonene. I mange norske teatermiljøer så sitter man bare og ser på hverandre. Når "Rockeulven" var en suksess i Trondheim, så havnet den på Nationaltheatret et halvt år etterpå, og på Den Nationale Scene et halvt år etter det. Sånn er det dessverre, sier han.

En lysere fremtid

Han ser derimot en positiv utvikling i Kildens program fremover, med nyskrevne stykker om Camilla Collett og Thranes Metode.

— Det er veldig spennende, men de bør bli mer ambisiøse i valget av de store blockbuster-forestillingene, avslutter Strøm-Olsen.

- Vårt primærpublikum er på Sørlandet

forthun.jpg Foto: Reidar Kollstad

Teatersjef ved Kilden mener at klassikerne alltid vil være interessante.Men Ingrid Forthun innrømmer at det ikke er ideelt for teater-Norge at man setter opp de samme forestillingene til samme tid.

— Når det gjelder kritikken om å sette opp kjente klassikere, som jo "Evita" er, mener jeg klassikere til enhver tid vil være interessante valg, uansett sjanger. Vi er inne i de første tre driftsår av et helt nytt teater- og konserthus, der det er viktig å etablere et stort publikumsgrunnlag. Dette synliggjøres i musikkteaterproduksjon, som musikaler og opera. Noe av grunnen til at "Evita" ble valgt i år, var stemmerettsjubileet som programmet vårt skulle bære preg av, med sterke kvinneskikkelser i hovedrollene, sier Forthun.

På kritikken om ikke å være attraktive nok for tilreisende understreker teatersjefen at det ikke er deres primærpublikum.

— Vårt primærpublikum er på Sørlandet. Men det er fortsatt slik at vår ambisjon er å skape musikkteaterproduksjoner på internasjonalt nivå som også tiltrekker seg publikum utover Agderfylkene, sier hun.

Teatersjefen mener det er vanskelig å unngå likheter i programmene, siden det blir bestemt hva teatrene skal spille flere år før en premiere foreligger.

— Det er tilfeldig at "Evita" hadde premiere i Oslo i høst og at vi har premiere nå. Dette bestemte vi uavhengig av hverandre, sier hun, og maner til samarbeid institusjonene i mellom.

— Man vil alltid lage sine egne versjoner av forestillinger, men det er svært dyrt å sette opp musikkteaterproduksjoner. Neste år samproduseres "Les Miserables" med Rogaland Teater, Sandnes Kulturhus og Haugesund Teater. Dette er selvfølgelig konstnadsbesparende for oss, sier hun.

Har solgt 9500 billetter

— De siste dagene har vi solgtomtrent 200 billetter om dagen, og vi er nå oppe i totalt 9500solgte billetter. Det er lovende ut i fra vårt perspektiv, sierKildens teatersjef Ingrid Forthun.

Målet er å selge 20.000billetter til de 37 forestillingene som skal spilles fra premierenfredag til lørdag 15. juni.

— Publikum fornemmer at dette blirkjempebra, og det blir det, sier Forthun.

— Det koker på huset nå.Alle legger inn det siste giret før den store dagen, legger huntil.