Stjerneanimatøren Yoni Goodman har sittet i Tel Aviv og gjenskapt Skippergata i Kristiansand slik den var på syttitallet. Her har han tegnet Steffan Strandberg som gutt.
Det er lenge til Strandberg kan legge beina på bordet og kalle filmen ferdig. Nå begynner arbeidet for alvor. Foto: Heida Gudmundsdottir

— Jeg hadde Yoni Goodman i bakhodet hele tida mens jeg lette etter en animatør å samarbeide med. Etter mye leting foreslo kollega Dan Korneli: «Hvorfor ikke gå til de beste med en gang?». Til slutt fikk jeg tak i Goodman, og han tente på ideen, sier Steffan Strandberg.

Regissøren fra Vennesla har det siste halve året jobbet tett sammen med den israelske stjerneanimatøren. Fra sitt studio i Tel Aviv har Goodman gjenskapt Skippergata i Kristiansand slik den så ut på slutten av syttitallet. Piloten til filmen er ferdig, og her kan man se Steffan Strandberg som gutt syklende nedover gata.

Oscar-nominert

— Vi har bare snakket sammen på skype, men det fungerer veldig bra. Skal man gjøre slikt fra Kristiansand er det helt nødvendig å ha denne typen hjelpemidler, sier Strandberg.

Goodman var animatøren bak den israelske animasjonsdokumentaren «Vals med Bashir» fra 2008. Filmen har vunnet en rekke priser, blant annet Golden Globe, og ble Oscar-nominert til prisen for beste utenlandske film.

Dette kan ha vært en medvirkende faktor til at Norsk Filminstitutt denne uka bevilget 3,2 millioner kroner til filmprosjektet «Natta pappa henta oss».

Rus

— Det betyr at nå er det ingen vei tilbake. Pappa ble ganske overraska da jeg ringte ham i morges og fortalte om pengene, sier Strandberg.

Filmen han jobber med er dypt personlig, og tar utgangspunkt i regissørens barndom. Helten i filmen er hans far som en natt hentet ham og lillebroren fra morens hus, og slik reddet dem fra en oppvekst omgitt av rus. Store deler av filmen baserer seg på gamle filmopptak gjort på sytti— og åttitallet med farens åttemillimeter-kamera.

— Og det som mangler gjør vi altså med animasjon. Det er viktig å ha den rette følelsen i animasjon, og her er jeg og Yoni Goodman virkelig på bølgelengde, sier Strandberg.

Til Toronto

Prosjektet har fra før fått utviklingsstøtte fra Norsk Filminstitutt på til sammen 1.350.000 kroner, og fredag kom nyheten om at det samme instituttet går inn for fullt med 3,2 millioner kroner i produksjonsstøtte. Det skjer etter at Strandbergs Thelmax Film sammen med produksjonsselskapet Indie Film har arbeidet i et halvt år med å lage en pilot til filmen.

— Dan Korneli har klippet piloten, og har mye av æren for at den har blitt såpass overbevisende. Mandag drar vi til Toronto for å vise piloten på dokumentarfilmfestivalen Hotdocs, sier Strandberg. Her håper filmskaperne å etablere samarbeid og fremme salget av den fremtidige filmen foran bransjefolk fra hele verden.

Produsent for filmen er Carsten Aanonsen og selskapet Indie Film AS.

— Vi sikter på å lansere filmen våren 2016. Vi har hele veien hatt tillit til og trodd på prosjektet som det ligger en sterk historie bak. Nå sikter vi mot et samarbeid med det belgiske studioet Walking the dog om animasjonen. Disse har også tidligere levert stoff til Yoni Goodman og filmer hvor han har hatt animasjonsregien, sier Aanonsen.

— Denne filmen er veldig, veldig viktig for meg. Det betyr mye at den blir mer enn bare OK, sier Strandberg.