KRISTIANSAND: Gjennom abonnementsordningen for danseforestillinger er Agder Teater i ferd med å bygge opp et solid publikumsgrunnlag for dans og ballett. I løpet av høsten har danseforestillingene i abonnement vært godt besøkt av et entusiastisk publikum. Særlig er det mange unge som finner veien til danseforestillingene. For våren presenterer teatret to forestillinger, den første 2. mars og den andre 21. mars. Første forestilling er satt sammen av to produksjoner fra to forskjellige ensembler. Samlet har programmet fått tittelen Next Level og presenterer to av de beste forestillingene fra Hip Hop-festivalen på Black Box i Oslo. Dansene er inspirert av streetdance og presenteres av Atomic B-boys; Evolution of Style, og Kikut; Autopsi, Discomedusae, Gap, Takk for alt. Atomic B-Boys opererer i en kombinasjon av breakdans og pantomime og tar publikum med på en tidsreise som viser hvordan break har utviklet seg siden urtiden. Forestillingen er tidligere vist i Stockholm, Helsinki og Oslo. Atomic B-Boys har drevet med breaking i over ti år og er ledende på den skandinaviske break-scenen. Gruppa Kikut har fått både kritikere og publikum til å måpe. De kombinerer cut-upstil og electric boogie og har laget et uttrykk som kan minne om en moderne utgave av Ivo Caprinos eventyrfilmer. Fredag 21. mars kommer den berømte Peter Schaufuss-balletten til Kristiansand. Kompaniet har sin faste base i den vesle byen Holstebro i Danmark og regnes blant de fremste dansekompanier i Europa. De kommer med klassisk ballett i moderne form og tittelen er The King — Elvis. Forestillingen er inspirert av Elvis Presleys korte, dramatiske liv. Det er ingen biografisk gjengivelse av stjernens liv, men livet hans har gitt inspirasjon til en beretning om den prisen stjerner må betale for berømmelsen. Forestillingen er også et eksempel på en ny syntese av dans og musikk, ikke en musikal, men en dansikal, heter det i omtalen fra Agder Teater.