Kristiansand: Oppimot 50.000 betalende publikummere besøkte i år festivalen. I tillegg har det vært 500 akkrediterte som i stor grad består av presse. Totalt sett har det vært omsatt for anslagsvis 32 millioner kroner i løpet av disse fem dagene.

Holder budsjettene – Vi ligger godt an til å holde budsjettene på en halv million kroner i overskudd på årets festival, uttaler daglig leder Helge Josdal på pressekonferansen på lørdag.

Etter mange år med økonomisk rot, viste Quart i 2005 at de hadde fått en ledelse som hadde klart å få orden på økonomien. Med årets festival befester de inntrykket av en på alle måter profesjonell festival som har ryddet opp både i økonomi og gjennomføringen av festivalen. Ingen skandaler i år.

I stedet har vi truffet mange fornøyde festivalgjester som har gledet seg over et veldig bra konsertprogram – slik det alltid har vært her nede.

Vekt på trivsel En del av oppmerksomheten i år har blitt rettet mot å skape større trivsel blant publikum. Mennesker NTB har vært i kontakt med, er veldig fornøyd med den nye innredningen og dekoreringen av festivalen.

– Vi er veldig godt fornøyde med gjennomføringen av årets festival. Spesielt glade er vi for å ha fått til dette med trivsel, og at publikum ser ut til å ha storkost seg, sier pressetalskvinner Trine Sollie.

Nytt av året er at det også har blitt hyggeligere å være på festivalområdet. Oppgradering av festivalområdet og et nytt badeområde har sørget for dette.

– Quart preges mindre av «fjortisfylla» og er ryddigere enn Roskilde. Med veldig gode hygieneforhold og lite bråk står festivalen som en sterk kontrast til den skitne Roskilde-festivalen som i år var preget av dammer av piss, og lange køer. Poenget med å komme hit fra Roskilde og puste ut og slappe mer av, er veldig tiltalende. Roskilde har jo også sin sjarm, argumenterer Andreas Prestmo, journalist i Moox – en ny norske musikkavis som snart er på markedet.

Klubbsuksess I år er året da Quarten tok natta tilbake, med klubbhall for 1.800 mennesker på festivalområdet – og ingen ekstra inngangsbillett.

Oppmøtet har vært over all forventning med 1.350 oppmøtte på relativt ukjente Leela James og Devin the Dude åpningskvelden, og 1.800 besøkende de andre dagene med artister som Rufus Wainwright, Damian «Jr Gong» Marley og Marit Larsen på scenen.

– Vi er veldig glade for at vi har klart å gjøre om en idrettshall til en trivelig klubb, sier Oslo-jenta.

Men et skår i gleden var det nok at de måtte stenge tilbudet for de under 18 år etter to dager av brannsikkerhetsmessige årsaker. Tross at det bare var fire – fem besøkende i denne aldersgruppen de første dagene.

– Hallen har helt klart potensial til å utvikles videre, og er noe vi vil satse på. Vi vil se på hvordan vi kan løse brannsikkerheten bedre neste år, og også kunne gi et slikt tilbud til ungdom under 18 år, uttaler hun.

Lite bråk

Mellom 60 og 70 mennesker var fra festivalstart tirsdag til lørdag formiddag pågrepet av politiet for fyll, bråk eller besittelse av narkotika.

– Dette tallet er helt som normalt og ikke mer enn man kan forvente når 50.000 mennesker samles på et sted, uttaler pressetalskvinnen.

Vell av god musikk

– Som vanlig – hadde jeg nær sagt – var festivalen preget av mange gode bookinger.

– Jeg synes at det har vært veldig mange bra konserter, som privatperson var jeg bare misfornøyd med Mira Craig som snart må lære seg mer enn å riste på rumpa, konkluderer Sollie.

Noen av de aller fineste konsertopplevelsene har vi hatt på Natt-Quart i Hallen med artister som Leela James og Damian «Jr. Gong» Marley.

Vashti Bunyan tok oss med til en lenge glemt tidsalder med sin skjøre utstråling og sarte kammermusikk. Publikum har også vært strålende fornøyde med opptredenene til hovedartistene Tool, Depeche Mode, Pharell og Kanye West. Ellers drar mange også fram Gogol Bordello, Jenny Lewis and The Watson Twins som musikalske høydepunkter.