Kristiansand: Han er opprørt over den planlagte plasseringen av en spydkasterskulptur i Tresse. Det er vår lokale olympiske helt, Andreas Thorkildsen, som skal hedres med verket «86,50» av kunstneren Per Fronth.

Kulturstyret takket i november ja til gaven etter initiativ fra tidligere ordfører Jan Oddvar Skisland. Den skal finansieres av Thorkildsens hovedsponsor, DnB Nor, og koster om lag 200.000 kroner.

I sin vurdering og anbefaling til politikerne skrev Kulturdirektøren at prosjektet «virker gjennomarbeidet og har et dynamisk konsept som vil kunne fungere godt i et moderne byrom».

FØRKRIGSTIDEN.

— Denne formen for skulpturer hører Stalin-tiden til, sier Rokvam, før han modererer seg en smule:

- La oss i alle fall si førkrigstiden. Vi må da ha kommet lenger enn dette. En slik skulptur hører hjemme på en idrettsarena, ikke i et offentlig byrom.

Hva mener du? Si din mening!

Agder Kunstnersenter, som er en regional kompetanseinstitusjon for kunst, reagerer sterkt på at kommunen ikke har foretatt en kunstfaglig vurdering av gaven. De mener den burde vært satt i et større perspektiv om hvordan det offentlige rom i Kristiansand skal utvikle seg, men ønsker ikke å kritisere Per Fronths verk isolert sett.

— Denne saken er taklet dårlig og uprofesjonelt. Her stiller kunstnerorganisasjonene og kunstnersenteret sin kunnskap til rådighet, og så blir den ikke benyttet av kommunen. Kulturdirektøren har ikke vært særlig interessert i å gå i dialog om saken, og den blir trumfet gjennom uten en helhetsvurdering og bruk av kunstfaglig kompetanse, sier styreleder Rokvam.

  • Hva ville dere ha sagt om dere hadde blitt konsultert?

  • Da ville vi ha sagt at den passer på en idrettsarena, eller takket nei. Slike gaver bør ikke gis med krav om en spesiell skulptur plassert på et spesielt sted. En slik flott gave bør inkluderes i en større visjon om hva Kristiansand skal signalisere til resten av verden.

GOD KONTAKT.

Kulturdirektør Dagny Anker Gevelt mener på sin side at kontakten med Agder Kunstnersenter generelt er god, og sier at skulpturen «86,50» stiller i en klasse for seg:

  • Den er egentlig ikke en ordinær skulptur. Verket består av to plater med hvert sitt relieff av Thorkildsen og spydet, og jeg ser på det som en markering av Tresse som en historisk idrettsarena. Det var der det første friidretts-NM ble holdt i 1897, noe i alle fall ikke jeg visste. Dette blir en markering av en historisk arena gjennom en bragd som er gjort i dag, sier hun.

Styreleder Ole Morten Rokvam, som også er regionleder for Norske Kunsthåndverkere Sør Norge, mener at denne typen kunstneriske gaver er utdaterte. Han minner om at det etter initiativ fra Agder Kunstnersenter foreligger planer om å gjøre Kristiansand til en skulpturby gjennom prosjektet ArtMark der norske og internasjonale kunstnere skal bidra med utsmykninger gjennom flere år.

  • Mener du skulpturen til Per Fronth er gammeldags?

  • Nei. Agder Kunstnersenter har ikke foretatt noen kunstnerisk vurdering av arbeidet, og har all respekt for Per Fronth. Men vi er kritiske til måten kommunen har gått fram på, det er den som er gammeldags. Hva skjer neste gang noen ønsker å lage en skulptur og plassere den i sentrum?

HAR KOMPETANSE.

Kulturdirektør Dagny Anker Gevelt påpeker at ArtMark-prosjektet foreløpig bare er på planleggingsstadiet:

  • Vi kan ikke la andre planer stanses av den grunn, sier hun.

Hun understreker også at de ved kulturdirektørens kontor har en rådgiver med mastergrad i kunsthistorie, i tillegg til at hun selv har mellomfag.

  • Så jeg mener vi har den kunstfaglige kompetansen som er nødvendig i saker som denne.

Når Rokvam får høre hva slag kompetanse kulturdirektørens kontor besitter, har han følgende kommentar: - Da får de hæren fløtte meg bruke den. De har et større ansvar enn som så når de forvalter det offentlige rom: Målet er helheten, ikke et enkelt verk som i utgangspunktet høres «fint og pent» ut.