Det er spesielt den harde konkurransen på nettet som får Disney-konsernet til å lete etter et nytt web-konsept, skriver epn.dk.

Mandag 8. januar går årets Consumer Electronics Show (ECS) av stabelen i Las Vegas, og Disney-sjefen Bob Iger vil lansere den nye utgaven av konsernets hjemmeside, Disney.com, nettopp her.

Multimedialt Det nye nettstedet vil gi Disney-fans muligheten til å se korte filmer, høre musikk og spille spill. Men i motsetning til Myspace gir nettstedet ikke muligheten til å laste ned og linke innholdet på hjemmesiden.

I stedet satser selskapet på å ha bra nok filmer og underholdning til å holde på brukernes oppmerksomhet.

Også Egmont

Samtidig rapporteres det om at Donalds distributør i Norge, Egmont, også satser på å skape nettsamfunn.

— For oss handler det i første omgang ikke om å samle så mange brukere som mulig, men å utvikle våre produkter gjennom community-tankegangen, sier utviklingssjef i Egmont, Per Fisker, til idg.no.

Egmont Serieforlag regner med at deres første nettsamfunn vil være klart i første halvdel av 2007.