Aamodt er lite fornøyd med retningen debatten om norske musikkfestivaler har tatt. I forrige uke gikk Norsk Rockforbunds leder Monica Larsson ut og mante norske artister til moderasjon. Hun gikk langt i å antyde at artistenes griskhet var en av årsakene til de store underskuddene vi nå ser i flere norske festivaler.

– Honorarene har økt opptil to-tre ganger de siste årene, og jeg maner artistene til å moderere seg, uttalte Larsson.

Norsk Rockforbund viste blant annet til at 20 av 42 norske festivaler fikk røde tall i regnskapene i år.

Feil

Leder i Gramart, Elin Aamodt, reagerer kraftig på at norske artister får skylden.

– Jeg synes det er fint at honnorarene har økt. Det er mange norske artister som gjennom mange år har tjent lite. Artistene skal leve av musikken de skaper og at festivalene ikke klarer å holde styr på budsjettene sine kan ikke være artistenes ansvar, mener hun.

Gramart

Gramart representerer 3500 artister, og er landets største interesseorganisasjon på sitt område. Aamodt forteller at flere artister reagerer på retningen debatten har tatt

– Mange finner det urimelig at artistene får skylden, sier hun.

Aamodt mener at festivalene selv må være ansvarlig for sine budsjetter.

– Vi må jo kunne forvente at festivalene har en gjennomtenkt økonomi. At økonomien ikke holdes på et ansvarlig nivå, kan ikke artistene lastes for. At Monica Larsson i Norsk Rockforbund prøver å legge skylden på alle andre enn sine egne er helt latterlig, sier Aamodt.

Festival

Hun mener også at det er helt avgjørende for artistene at de har gode arrangører og festivaler.

– Artistene trenger gode arenaer og festivaler både fordi artistene trenger en arena for å nå ut til sitt publikum, og for at publikum skal kunne oppleve et bredt og mangfoldig kulturliv. At artistene derimot skal være ansvarlig for at festivalene har dårlig økonomi, er å rette kritikken i helt feil retning, sier hun.

Markedsøkonomi

Gramart-lederen tillater seg også å komme med en liten leksjon i elementær markedsøkonomi:

– Sammenhengen mellom tilbud og etterspørsel av et økonomisk gode påvirker prisen. Ettersom festival-Norge har eksplodert har også kampen om artistene tilspisset seg. Når etterspørselen øker betyr det at mange ønsker å kjøpe samme vare, dermed går prisen naturligvis opp, sier hun.

– Er det utenlandske artister som presser prisene opp?

– Det er ingen hemmelighet at det er priskrig på enkelte store utenlandske artister. Når Hove og Quart kjemper om å sikre seg Jay-Z blir prisen høy. Dette er likevel ikke noe norske artister kan bære ansvaret for, sier hun.

Overby

Gramart mener det er viktig at festivalene vurderer prisen på hver enkelt artist, i stedet for å kjempe med nebb og klør for å overby nabofestivalen.

– Dersom man booker en artist bør man ha vurdert kostnaden mot inntekter denne artisten vil bidra til. Prisen har ikke endret seg fra kjøpstidspunktet og man kan da heller ikke bruke dette som begrunnelse for underskudd i etterkant. Dersom festivalene ikke har råd til å booke en artist, er det bare å takke nei, slår hun fast.

Leve av

Hun mener at det er de semiproffe artistene som rammes hardest.

– Hvor mange artister er det ikke som turnerer land og strand rundt i år etter år til luselønn? Artister ofrer tid, økonomi og krefter på å bygge sin egen karriere i et langsiktig perspektiv. Når fanskaren og oppmerksomheten øker, vil artistenes honorarer øke tilsvarende. Dette er rett og rimelig. Norske artister skal ikke vise moderasjon. Festivalene skal ikke leke butikk, sier hun.