KRISTIANSAND: Kommunikasjonssjef i det nye Stavanger konserthus, Grete Straume, forteller at heller ikke de har forbud mot bruk av sosiale medier. Hun ser helt klart, på lik linje med Kilden, de positive effektene av omtale på slike nettsteder.

— Gjennom dette kan man dele opplevelsen med andre, og i tillegg er det selvfølgelig gunstig for konserthuset å bli nevnt på for eksempel Twitter.

Hun innser at den nye teknologien er kommet for å bli, og at dette er noe man bare må forholde seg til.— Vi må bare oppfordre folk til å ta hensyn til andre, noe som har fungert godt til nå. I tillegg har vi selvfølgelig vertskap inne i salene som skal sørge for at alle publikummere er fornøyde, forteller hun.

Daglig leder i Arendal kulturhus, Anne Rasmussen, har heller ikke tatt direkte stilling til bruken av sosiale medier under forestillinger, men understreker at det er et problem at det lyser fra folks skjermer under deres arrangementer.

— Frem til nå har problemet vært mer knyttet til publikummere som filmer og tar bilder under forestillingene. Det er vanskelig for oss å kontrollere om folk tvitrer eller lignende, men vi ser jo at mobilen kan være forstyrrende. Noen ganger sier vi ifra, mens andre ganger er dette vanskelig, sier hun.

Rasmussen tror at de som går på teater ikke er like aktive på sosiale medier som de som går på konserter.

— Er det Kurt Nilsen eller Bjørn Eidsvåg som spiller, er det noe annet. Da forholder vi oss stort sett til det artisten selv vil, påpeker hun.

TVITRING: Stadig flere deler sine kulturopplevelser under forestilling eller konsert. Foto: Torstein Øen