GRIMSTAD/KRISTIANSAND: — Vi er veldig godt fornøyd med at 5400 har sett "Carmen" i Fjæreheia. 4600 billetter ble solgt, og i tillegg var det 800 som så generalprøven. Til denne hadde sponsorer og samarbeidspartnere gratis adgang, sier markedssjef Eldbjørg Dahl hos Kilden.

Dette betyr at åtti prosent av billettene til Kildens store operasatsing på utendørsscenen i Grimstad har blitt solgt, noe som er godt over budsjett. Nøyaktig hva dette har å si for Kildens økonomiske situasjon er det foreløpig ikke mulig å få bekreftet. Stabs- og økonomidirektør Gunnar Thon Lossius er nemlig på ferie:

Trengte suksess

— Hovedinntrykket er at dette har gått veldig bra, men jeg får ikke sett på tallene før til neste uke, sier den ferierende Lossius.

Det er ikke noen tvil om at Kilden behøvde suksessen, ettersom tallene før sommeren var røde. Besøket til oppsetningen av "Evita" i vår nemlig ikke som forventet, for der kom "bare" 15.500, mens administrasjonen hadde budsjettert med 20.000. ## Salget går bra

Nå håper Kilden at "Carmen" skal fortsette å være en melkeku, for til høsten settes den opp i full lengde i teater- og operasalen innendørs. Utendørsversjonen i sommer har vært noe forkortet.

— Det var jo også noe av det kritikken operaoppsetningen i Fjæreheia fikk: at dramaet ikke fikk tid til å utvikle seg. Vi har tro på at fullengderversjonen kan gjøre det godt, og billettsalget til den tikker jevnt og trutt, sier markedssjef Dahl.

"Innendørs-Carmen" har premiere 14. september og spilles fram til 27. september.