BYSTER: Detalj av Årikstads klassiske byster med malt fugeskum på hodet. Foto: weisser
Den lille maskinen som drives av damp fra et glass kaffe er en del av installasjonen "Laissez les bons temps rouler". Foto: weisser

**07.09 – 30.09

Agder Kunstnersenter

Ellinor Aurora Aasgaard og Bror Sander

Berg Størseth

Lasse Årikstad**

Hatch er Kunstnersenterets prosjekt som lar nyutdannede kunstnere fra regionen få eksponere seg for publikum. I år i samarbeid med Bomuldsfabriken kunsthall.

Fem ulike verk

Ellinor Aurora Aasgaard og Bror Sander Berg Størseth har samarbeidet om installasjonen i det første rommet i Agder Kunstnersenter. Fem ulike verk presenteres under fellestittelen "Laissez les bons temps rouler". Det betyr direkte oversatt: "Let the good time roll" som er slagordet til Mardi Gras i New Orleans. Mardi Gras betyr fetetirsdag og feires mange steder. Sånn kan man holde på, Wikipedia er bare et tastetrykk unna.

Fotolampeunderstell

Referansene blir fort til hinder for verket. For verkene er fine, en liten maskin går på dampen fra et glass kaffe, en filmfremviser kaster et flimrende lys på den grønne planten som har tatt plassen til fuglen i det røde buret. En vifte gjør at bladene beveger på seg. Buret henger i et forseggjort stativ. Rare og ubegripelige hendelser og objekter. Det er enda et stativ og en hylle i glass og tre. Stativene minner om gamle fotolampeunderstell. Men her bærer de ting som er omhyggelig laget, men som ikke har en klar betydning. Det er en utfordring ch 2012for publikum som vi gjerne tar.

Fem byster

Lasse Årikstad har også mange referanser i den lille teksten som følger utstillingen, også her er Duchamp og Hamilton referanser som ikke gir noe særlig til opplevelsen. Men også her er verkene fine, spesielt "just what is it that makes today's homes so similar, so bland # 1-4". Fem byster med malt fugeskum på toppen, stilt opp i sirkel. De er visuelt flotte. Collagene re— arranging history #1-11 er også en serie som viser en bevissthet i forhold til virkemidler og historie, som er interessant.

Viktigere for kunstneren

Referanse bør ikke være en labyrint, men en nøkkel. Den utfordringen går også til Kunstnersenteret, hva med å legge noe mer ressurser i utstillingen? Spesielt i formidlingsdelen. Kanskje burde man også gi hver av kunstnerne hele lokalet, samt mer tid til å forberede utstillingen? Det ville gjøre prosjektet viktigere for kunstneren og mer interessant for publikum. For prosjektet er svært interessant. Det er utfordrende og stimulerende for den diskusjonen som kunsten er, at nye stemmer kommer til.