Det dreier seg om personer tilhørende politidepartementet i LA — patruljerende, etterforskere, en politisjef, en statsadvokat og hans kone. Videre en butikkeier med familie, de er av iransk avstamning. En låsesmed og hans familie. En farget TV-regissør og hans kone. To fargede småkriminelle.

Det er en film i presist det samme strømdraget som «Short Cuts» og «Magnolia». det finnes også fortellergrep fra «Pulp Fiction».

Regissør og manusforfatter Pual Haggis var manusforfatter på Clint Eastwoods «Million Dollar Baby» (etter en novelle av F.X. Toole). Det er en visuelt flott film. Det brå, det hastige, det brutale, det uventede, det kaotiske, det rastløse, er fanget presist inn og gitt en rytme av storbypuls - det er bildemessig både jazz og hihop.

Replikker er høvlet ut av en stresset hverdag - ukunstlet, flyktig, beroligende, kynisk - det virker like autentisk som ens egen sult og tørst. Hva er så disse sammenviklinger, sammentreff, kollisjoner, tilkoblinger og frakoblinger om? Og fører de til en konklusjon?

De er utdrag av god vilje som smadres helt. De er om gode intensjoner som floker seg til og begynner å gro innover. De er om fastlåste liv hvor personer oppdager at mange ord som sies er golde, og at mange mennesker egentlig er uten forhold til hverandre, de har ofte ikke et forhold til seg selv. Kun til saker og sin egen forfengelighet.

Og i bunn og som overtone handler filmen om rasisme. Ikke i de store linjene, men den er om den lille, etsende hverdagsrasismen. Tross: Det er også en film om håp, selv om pessimismen ofte synes nattsvart. Håpet ses både i holdning og i handlekraft. Ofte kommer stundene av visshet, klarhet, av nåde, etter opplevelser av vold og gru.

En intelligent og virkningsfull film, en film til dyp stimulans.

Sammenstøt i Los Angeles

Crash

USA 2005

Regi og manus: Paul Haggis

Skuespillere: Matt Dillon, Sandra Bullock, Don Cheadle, Terrence Dashon, Thandie Newton