KRISTIANSAND: Elina Sajakorpi kom i fjor høst til Kristiansand. I de siste dagene har hun vært overrasket og overveldet.Den nye programsjefen i Kristiansand Symfoniorkester har nemlig aldri opplevd maken til musikkinteresse. De fem nyttårskonsertene i teatret samlet så godt som fulle hus, og det synes hun har vært veldig inspirerende.Slikt inspirerer til nye kreative fremstøt for å lokke sørlendinger til alle saler og steder hvor orkesteret, det hele eller i grupper, skal fremføre musikk.Det er denne finske kvinnens oppgave å utforme programmene og eksempelvis foreslå besøk av både gjestedirigenter og solister. Til støtte for sitt arbeid har hun et programråd bestående av solide støttespillere med bred musikalsk erfaring.— Vi må kunne tilby noe til alle. Dette orkesteret er jo usedvanlig fleksibelt, og det samarbeider med mange andre. Her arrangeres det alt fra klassiske konserter med de store symfonier til mindre jazzkonserter. Så en av oppgavene er å lokke dem som går på jazzkonserter, med på en klassisk konsert siden. I det hele tatt gjelder det å øke musikkinteressen i tiden fram til det nye teater- og konserthuset står ferdig. Det har jeg tro på, for Kristiansand Symfoniorkester blir et av de beste orkestre i hele Norge, profilen er ung og musikerne er velmotiverte og entusiastiske, sier hun. Finsk besøk

Elina Sajakorpi reiste til ny stilling i Kristiansand etter å ha vært orkesterdirektør i byen Bjørneborg i Finland. Hele livet har musikk vært både hobby og jobb, og hun skaffet seg en solid utdannelse fra både konservatorium og universitet. Hun har vært pianist, teorilærer - og hun har sågar hatt egne programmer i finsk radio.- Så nå får vi mye finsk på musikkprogrammet i Kristiansand?- Litt. Jeg tok initiativet til å invitere dirigenten Atso Almila og sopransolisten Sirkka Parviainen til en konsert i Agder Teater 27. januar. På programmet står musikk av både Mozart og Beethoven. Under besøket i Kristiansand skal antakelig Almila, som er lærer i direksjon ved Sibelius-akademiet, holde foredrag på HiA.Men jeg har jo gjennom livet opparbeidet meg et stort internasjonalt kontaktnett, så jeg håper at vi kan presentere spennende navn fra mange land. Vanskelige musikere

— Er de mest spennende alltid like hyggelige å jobbe med?- Jeg kan vel si det slik at de største musikerne som regel er meget hyggelige mennesker. Men jeg har mange ganger opplevd at de som nettopp har fått stor suksess, kan være temmelig vanskelige. De tror at alt og alle må innrette seg etter dem. Det er altså noen folk jeg ikke ønsker å kontakte igjen.- Hva er din største personlige ambisjon i det nye året?- Å lære meg mer norsk.