KRISTIANSAND : — Roaaaaaargh! Grrraffff! Mmmmm! Slik høres det ut på dette kurset. Fyrige nordmenn og en fyrig italiener står i ring og ser hverandre inn i øynene mens de kommer med kaudervelske utbrudd.

— Vi trenger dette. Det er en utvikling videre, vi har vært ganske dårlige på kropp og gode på stemme, men nå blir vi gode på begge deler. Til sommeren skal vi vise hva vi har lært, lover Anne Synnøve Syrstad fra I Fideli og Ville Rose.

Det er synd det ikke er mulig å gjengi lyd i denne avisen, for slikt et sammensurium av lyd er det få forunt å høre. Desperasjon, aggresjon, sex, hysteri, sorg, underdanighet og vill glede blir spilt uten ord, men med masse lyd. En rekke øvelser for å lære hvordan man fokuserer på bruken av kropp og stemme.

— Bruk kroppen oppmerksomt, fokuser på øyeblikket. Vær akkurat der dere er, sier maestro Giovanni Fusetti.

Han gjestet Rosegården i forrige uke. Fusetti er mannen som lærer dem hvordan de skal bruke kroppen i Commedia dell'arte. Han er leder for Kiklos, en skole for fysisk teater i Italia, og blir beskrevet som en av de store mestrene innen denne formen for teater. En form som døde, og gjenoppsto etter andre verdenskrig.

— Vi ønsket oss ny kunnskap om gester og bevegelse. Det har vi nå fått, og vi har vært nokså mørbanket etter disse øktene. Det er ganske intenst, og det er en sannhet uten modifikasjoner, sier Torgny Solheim, gudfar på Rosegården.

Dette er første gang på ti år at de ville rosene får input på Commedia utenfra, så denne vitamininnsprøytningen kan kanskje resultere i et litt mer spennende bybilde. Det er tross alt ganske kjedelig å gå gjennom Markens på en vanlig dag.

Teatermennesker er rare. Rarere enn de fleste, i hvert fall. Ville og gale løper de rundt mens de skriker og roper og fekter med armene. Teater handler om å slippe seg løs, droppe maska og ta på en ny. Truppen I Fideli - de trofaste - trenger å kunne det mer enn de fleste. Commedia dell'arte er i stor grad improvisert teater, og da er det av ytterste viktighet å være naturlig overdreven i bevegelsene.

Det er vel få som ikke har sett dem en eller annen gang. I hovedsak spiller de på gaten og tar hensyn til barn og sarte sjeler, men når de spiller for voksne kastes hemninger. I tråd med tradisjonen. Commedia dell'arte er opprinnelig en burlesk, politisk og erotisk teaterform. Karikerte skikkelser med sterke lidenskaper både mot penger, sann kjærlighet og runde kvinnestusser. Karakterene har alle sine typiske gester og kroppsholdninger. Det er derfor de er på kurs.