— Jeg digger Kilden, og jeg synes det de holder på med der er veldig spennende. Så jeg kommer tilbake. Det er ikke farvel, det er på gjensyn, sier Fuller-Gee.

Han har nylig spilt Max Detweiler i Sound of Music for totalt 17.000 besøkende på Kilden. Siden 2010 har han vært en svært sentral skikkelse på Agder teater, med hovedroller i «Edderkoppkvinnes kyss», «Doktor Proktor», Gabriel Scotts «Kilden» og «Den stundesløse» - for å nevne et mangfoldig utvalg.

Nå har 36-åringen takket ja til fire år ved Hålogaland teater i Tromsø.

Fuller-Gee i "Kilden" av Gabriel Scott. Foto: Kjartan Bjelland

Fysisk teater

Sørlendingen drar ikke nordover fordi han har lyst til å forlate Kristiansand. Tvert imot. Han drar på tross av at han har lyst til å bli.

— Dette er en mulighet jeg må gripe , sier han.

En av årsakene er Hålogalands teatersjef Inger Buresund. Hun gir arendalitten mulighet til å jobbe med det han liker aller best - fysisk teater.

— Hun ansetter meg som en fysisk skuespiller, og jeg er jo 36 nå. Jeg vet ikke hvor lenge kroppen holder, hvor lenge jeg kan holde på å henge opp-ned og sånne ting i teatersalen. Det er én av grunnene til at jeg må gjøre dette nå, sier han.

Dessuten: Fuller-Gee var ansatt på teateret i Tromsø i nesten seks år etter at han gjorde ferdig utdanningen ved LIPA i Liverpool i 2004. Og han har gode minner.

— Hålogaland var mitt første teater i Norge og jeg er veldig takknemlig overfor dem. Jeg ser frem til å komme tilbake til mine gamle kolleger og vise hva jeg har lært. Jeg savner dem veldig. Dessuten synes jeg Nord-Norge er den vakreste plassen i hele verden, og jeg har så lyst til at Ulrikke også skal få oppleve det, sier han. Og sikter til produsent og manusforfatter Ulrikke Benestad, som han gifter seg med om noen få dager.

Som transseksuelle Molina i "Edderkoppkvinnes kyss". Foto: Kjartan Bjelland

Sørlandsk høydepunkt

Skuespilleren har hatt åremålskontrakter på Kilden siden 2010, og hadde også tilbud om en ny fireårskontrakt. Han håper det fortsatt er plass til ham når han returnerer.

Så hva er høydepunktet etter de første fem og et halvt årene i Kilden? Fuller-Gee trekker frem to. Først «Edderkoppkvinnens kyss», der han spilte transvestitten Molina. Oppsetningen fikk seks på terningen i Fædrelandsvennen i 2014. Og ikke minst: Kildens signaturstykke av Gabriel Scott.

— «Kilden» har en utrolig varm humor og den er så presist sørlandsk. Vi dro på turné med den ut i Agder-distriktene etter å ha spilt den på Kilden, og møtet med det publikummet er noe av det sterkeste og mest givende jeg har opplevd. Det gir så gjenklang når det handler om sørlandsk identitet og lynne, forklarer Fuller-Gee.

Og avslutningsvis det åpenbare spørsmålet når man skal flytte fra Kristiansand til Tromsø.

— Hva med været?

— Hehe. Vinteren i Nord-Norge, med snøen og det lyset, er noe av det flotteste jeg vet. Og jeg elsker folka der oppe. Mentaliteten, og måten å være sosial på. Alt. Jeg gleder meg, sier han.

- Vil bli dypt savnet

Kildens teatersjef Amalie Nilssen sier at Fuller-Gee har vært en svært viktig mann både for Kilden og for skuespillermiljøet i Kristiansand.

Teatersjef Amalie Nilssen. Foto: Kjartan Bjelland

— Han er en drivende dyktig og leken skuespiller, og han vil bli dypt savnet på Kilden, sier hun om 36-åringen som har vært ansatt på teateret siden 2010.- Jørn-Bjørn er også ambisiøs på Kildens vegne, en god sparringspartner, og en viktig forkjemper for å etablere et skuespillerensemble i byen, sier Nilssen.