1. "The Artist"
Frankrike. Regi: Michel Hazanavicius.Denne hyllesten til stumfilmæraen i fransk tapping, mottok flere høythengende Oscar/Golden Globe-priser. Pastisjen kombinerer stumfilmens form— og stilspråk med dagens teknikker, og resultatet er et overflødighetshorn av en film: Stumfilmens melodramatiske uttrykk gjenskapt med varme, hengivenhet, ja, kjærlighet til den gang filmen fremdeles lette etter sin grammatikk og syntaks. Og ja: "The Artist" kombinerer drama, komedie og romantikk i høyeste potens!
Les anmeldelsen:
En stor, stum fornøyelse!
2. "De urørlige"
Frankrike. Regi: Eric Toledano/Olivier Nakache.En varm, vital og original komedie, med en seriøs understrøm. I et smidig formspråk forteller filmen om et vennskap mellom to menn. Ikke et homofilt forhold, men et vennskap mellom en handikappet mann og hans uortodokse pleier. Om tillit, omsorg og om humorens forløsende virkning på en selv, på et vennskap, på de nære og fjerne omgivelser. En oppløftende film!
Les anmeldelsen:
Lun og sympatisk komedie
3. "Chinese take-away"
Argentina. Regi: Sebastián Borensztein.En argentinsk dramakomedie om en middelaldrende butikkeier hvis liv har stagnert. Inntil en dag en forvillet og fortvilet kineser krysser hans vei. Kineseren er på jakt etter sin familie. Han kan ikke et kvekk spansk. Verken politiet eller ambassaden kan hjelpe. Butikkeieren må trå til. Dermed trer både hans indre karakter, hans forhold til en kvinne, pluss, pluss, også i kraft. Herlig livsbejaende og livsbekreftende!
4. "Albert Nobbs"
Irland. Regi: Rodrigo García.Dette baserer seg på en irsk roman. Filmen utspilles i Dublin på slutten av 1800-tallet. Utgangspunket er en kvinne som forkler seg som mann for å få arbeid på et hotell. Så skjer det noe som får fatale følger: Hun forelsker seg i en annen kvinne. En stillferdig, men meget fengslende film om manglende selvinnsikt, manglende kjennskap til andre menneskers fordommer, samtidig et høyst levende tidsbilde. Skarpe skuespillerprestasjoner, der å utheve den amerikanske skuespillerinnen Glenn Close som "mannen" Albert Nobbs.
Les anmeldelsen:
Sobert drama om drøm, identitet og kjønn
5. "Barbara"
Tyskland. Regi: Christian Petzold.En film fra 1980, da Tyskland var delt. En kvinnelig lege, Barbara, bosatt i Berlin, Øst-Tyskland, søker om utreisetillatelse. Som straff sendes hun til en liten by i provinsen. Samtidig legger hun og hennes kjæreste planer om å flykte. Men hun skal oppleve at forholdet til pasienter og kolleger vokser seg fruktbart større. Et rolig, meget poengtert drama om sosiale forhold, selvoppfyllelse, valg, tvil. En film i høy grad om menneskelige følelser, samtidig også en sterk, politisk film.
Les anmeldelsen:
Sterk, ren og nyansert fra Øst-Tyskland 1980
6. "En kongelig affære"
Danmark. Regi: Nikolaj Arcel.En film med en helt autentisk bakgrunn: Forholdet mellom tyske Johann Struensee, Kong Christian VII' s livlege, og hans forhold til dronningen, den engelskfødte Caroline Mathilde i 1770-årenes Danmark. En både malerisk, detaljmettet og psykologisk klok historie, med glimrende skuespillerprestasjoner, deriblant Mads Mikkelsen som Struense. Bredt og dypt fascinerende!
Les anmeldelsen:
Historisk fengslende, slående portretter
7. "På veien til Buenos Aires"
Paraguay/Argentina. Regi: Pablo Giorgelli.Ruben er lastebilsjåfør, og har i mange år hatt veien mellom Buenos Aires i Argentina og Asunción, hovedstaden i Paraguay, som arbeidsplass. En dag får han beskjed om å ta med en passasjer, en kvinne som skal til Buenos Aires. Hva han ikke får å vite, er at hun også har med seg sin åtte måneder gamle datter. En gnist tennes i den høyst fåmælte Ruben, en gnist som forårsaker en oppvåkning.
Dette er både en roadmovie og et kammerspill. En meget stillferdig film, der den enste lyden iblant er de verkende knirk fra den gamle lastebilens girkasse (!). En bevegelig og bevegende film, tross sin langsomme form og rolige rytme.
8. "James Bond: Skyfall"
Storbritannia/USA. Regi: Sam Mendes.Denne 23. James Bond-produksjonen har alle Bond-filmens kjennetegn og ikoniske merkevarer, samtidig er den mørkere og mer emosjonell enn de fleste tidligere Bond-produksjonene. Med britiske Daniel Craig som Bond, Judi Dench som hans sjef M, og spanske Javier Bardem som hovedskurken. En av de aller beste James Bond-filmene overhodet!
Les anmeldelsen:
Femmer til den 23. Bond
9. "Kon-Tiki"
Norge. Regi: Joachim Rønning, Espen Sandberg.Dette er selve Filmberetningen om Thor Heyerdahls Kon-Tiki-ekspedisjon i 1947. En meget dristig og farefull ferd, fortalt i rytmiske, maleriske og stakkåndede actionscener. Filmen tar seg visse friheter, noe som imidlertid ikke går utover kvaliteten i helhetsbildet.
Les anmeldelsen:
Nennsomt portrett, glimrende action
10. "Liv & Ingmar"
Sverige/Norge. Regi: Dheeraj Akolar.Denne dokumentarfilmen viser forholdet mellom den norske skuespilleren Liv Ullmann og den svenske regissøren og forfatteren Ingmar Bergman. Et forhold som begynte som heftig kjærlighet og som etter bruddet utviklet og modnet seg til et både dypt, personlig vennskap og et stimulerende arbeidsforhold. Satt sammen av filmklipp og intervjuer. En film som fortjener en skjør og farlig betegnelse: Vakker.
Les anmeldelsen: