NYSKAPENDE: - Med dette verket flytter Freuchen grenser, mener, Harald Fenn, leder av kunstutvalget. Foto: tore-andré baardsen

KRISTIANSAND: — Oppdraget er en stor ære. Jeg er veldig glad jeg fikk det, sier Freuchen til Fædrelandsvennen.

Den 33 år gamle billedkunstneren skal nå sette et gigantisk stempel på hjembyen.

Han har nemlig gått seirende ut av den lukkede konkurransen om å lage et portrett av Kristiansand i det store trapperommet som binder det nye rådhuset sammen med det gamle bygget til Fædrelandsvennen.

— Jan Freuchens forslag utpekte seg spesielt ved å ha så mange lag og være så rikt at det som utsmykning vil vare i mange, mange år, sier kunstkomiteens leder Harald Fenn til Fædrelandsvennen.

Ved å sette sammen flere tusen fotografier, vil Freuchen bokstavlig talt trekke en strek fra fortiden til nåtiden.

Flytter grenser

— Med dette verket flytter han grenser og utvider tegnebegrepet, fastslår Fenn, og viser til den spesielle teknikken der små fotografier overført til silketrykk, på avstand vil se ut som en lang, buktende strek.

— Og han viser ikke bare turistversjonen av Kristiansand, men tar for seg alle aspekter ved en by, sier Fenn.

— Verket blir en fortsettelse av arbeidet jeg innledet med utstillingen "Game of life" i Kristiansand Kunsthall i høst, forteller Freuchen.

Der ble Kvadraturens rutenett og utvikling mot en moderne by utforsket gjennom verk av en rekke kunstnere.— Jeg bygger videre på den tematikken, og tar utgangspunkt i rutenettet. Ikke bare som en rigid struktur, men også noe som utvikler seg og produserer uventede muligheter, sier Freuchen.

Nå skal han dykke ned i fotoarkiver, blant annet på Vest-Agder-museet, og lete fram relevante motiver som til sammen skal bli en kjempelang fortelling som bukter seg fra underetasjen og tolv meter til værs.

Ingen klisjeer

— Bildematerialet skal vise et bredt spenn, men jeg vil unngå å lage noe som blir en stadfestelse av sørlandsklisjeene, så som Domkirken og Dyreparken. Jeg vil fokusere på detaljer, og noen blir gjenkjennelige, andre ikke. Men det vil bli en kronologi der et par meter av tråden til sammen vil gi en tidskoloritt, forklarer kunstneren.

Den tidligste historie vil antydes eksempelvis gjennom foto av geologiske formasjoner, ellers vil kobberstikk være kildemateriale fra tiden før fotografiet gjorde sitt inntog på 1800-tallet.

Jan Freuchen er bosatt i Berlin, har utdannelse fra Kunstakademiet i Bergen og Staatliche Hochschule für Bildende Künste i Frankfurt am Main, og har rukket å markere seg både på den nasjonale og internasjonale kunstscene.Sammen med størrelser som Olaf Christopher Jensen, Bjarne Melgaard, Ida Ekblad og Mari Slaattelid, ble han i fjor plassert i kategorien "må regnes med" da Dag Solhjell og Jon Øien rangerte den norske kunsteliten i boken "Det norske kunstfeltet".

Mobilt trykkeri

Til den lukkede tegnekonkurransen om rådhusets trapperom ble han invitert sammen med Javier Barrios fra Oslo, Johannes Høie fra Seljord og norsk-svenske Bjørn Hegardt.

Men Freuchen ble først tatt inn i konkurransen etter at ordfører Arvid Grundekjøn blandet seg inn i kunstplanen med etterlysning av sørlandske kunstnere.

Kunstutvalgets leder, Harald Fenn, kommenterer det slik:

— Jan var lenge med i våre papirer. Han er en god kunstner både i nasjonal og internasjonal sammenheng og var naturlig å ta med da vi utvidet antall deltakere fra tre til fire. Han leverte det suverent beste forslaget, og det at han har lokal tilknytning spilte ingen rolle for oss. Men hans kjennskap til området kan naturligvis ha spilt en rolle for hvordan han utviklet prosjektet.

Freuchen går i gang med arbeidet til høsten, og vil bruke et mobilt silketrykkverksted når han til vinteren skaper kunsten inne i det nye bygget.