KRISTIANSAND: — Det er ikke unaturlig å tro at det er effekten av "Tryllefløyten" som slår inn for denne statistikken, sier Frøydis Lind, leder for Opera Sør. Statistisk Sentralbyrås "Kulturbarometer 2012" bød på mange dystre tall for kulturbruk blant nordmenn, men opera er ett av områdene som har framgang. Aller størst var framgangen for den sørligste landsdelen. I 2008 hadde bare to prosent av de spurte i Rogaland og Agder-fylkene besøkt opera eller operetteforestillinger det siste året. I 2012 hadde tallet steget til fem prosent.

For hele landet viser det seg at åtte prosent har vært på en opera, eller operetteforestilling i 2012, mens det i 2008 var sju prosent som svarte det samme.

Fra å ligge langt etter resten av landet har altså befolkningen i landets tre sørligste fylker begynt å nærme seg resten av landet når det gjelder operabesøk. Dette faller sammen i tid med åpningen av Kilden og fjorårets oppsetning av "Tryllefløyten" og "Operagalla".

Nær fullt hus

Operasjef Frøydis Lind forteller at hele 8720 publikummere så "Tryllefløyten".

— Det var nesten 97 prosent belegg på de åpne forestillingene, og vi venter tilnærmet like godt besøk når "Carmen" settes opp med seks forestillinger i Fjæreheia og ni forestillinger i Kilden til sommeren og høsten, sier Lind.

Teaterstatistikk rimer ikke

Samtidig har imidlertid besøket til kategorien "teater, musikal, revy" gått ned fra 55 til 50 prosent for regionen Rogaland/Agder. Dette er mindre dårlig enn tallene for landet som helhet, hvor nedgangen er fra 53 til 45 prosent.

Markedssjef Eldbjørg Dahl i Kilden får ikke nedgangen til å rime med sine egne statistikker som peker i helt motsatt retning. Derfor er Dahl usikker på hvordan tallene kan ses i sammenheng med at Kilden åpnet i januar i fjor.

— Vi har vært i en oppstartsfase i 2012, men vi ser helt klart at våre egne innrapporterte tall viser en markant økning i besøket for teaterforestillinger. Skal vi sammenligne besøkstallene for forestillingene på gamle Agder Teater i 2008 med det vi har hatt for samme institusjon her på Kilden, er det snakk om nær en dobling. Det er også riktig å si at vi har utvidet nedslagsfeltet vårt betydelig med åpningen av Kilden, sier Dahl.

Kritisk NTO

Norges Teater og Orkesterforening sendte onsdag ut en pressemelding som sier det samme. NTOs statistikker viser nemlig også økning i besøket, stikk i strid med statistikken SSB presenterte tirsdag.

— Disse svarene bør sammenholdes med det faktum at publikumstallet på de teatrene som er medlemmer i NTO har økt i 2012, sier direktør i NTO Morten Gjelten i pressemeldingen.

— Forklaringene kan være flere. NTOs statistikk viser for eksempel ikke tall for privatteatre, revy- og standupscener. Og økningen i det faktiske besøket hos teatrene kan både skyldes at flere har besøkt teatrene og at mange besøker teatrene oftere enn i 2008. Det kan uansett være grunn til å minne om at man bør tilnærme seg all statistikk med en smule varsomhet og at flere kilder kan gi et riktigere bilde av den reelle situasjonen, sier Morten Gjelten.

Digitale mangler

Også fra andre hold har SSB fått kritikk.

— Det er hårreisende at kulturbarometeret ikke tar med statistikk for digitale kulturtilbud. Her er bildet et helt annet enn bare for noen få år siden, og de får ikke med seg veksten som har funnet sted, sier kulturforsker Daniel Nordgård hos Agderforskning.

— Hvis den gamle statistikk-malen ikke fungerer må de bare hive den i søpla og lage en ny, sier Nordgård.