Fullsatt sal i Kilden rett før andre akt kjørtes i gang lørdag. Til nå er det solgt 15.500 billetter til forestillingen. Foto: Jørgen Steffensen
Kroverten Thénardier spilles av Espen Hana. Her sammen med "Mme Thénardier" silt av Solveig Andsnes. Foto: Kilden
Både Espen Grjotheim som Jean Valjean og Britt-Synnøve Johansen som Fantine har mange lange og veldig krevende solonummer. Foto: Kilden
Publikum strømmet på til premiere på Les Miserables i Kilden lørdag. Stykket spilles til og med 15. mai. Foto: Jørgen Steffensen

— Jeg er helt matt!

Utsagnet kommer fra komponist Rolf Løvland.

Da premieren på Kildens storsatsing i vår Les Miserables gikk av stabelen lørdag kveld, var det med fullt trøkk på scenen og stappfull teater- og operasal. Kilden har opplevd en enorm pågang i billetsalget til stykket, som er et samarbeid mellom Kilden, Festiviteten i Haugesund, Rogaland Teater og Sandnes kulturhus.

Både Espen Grjotheim som Jean Valjean og Britt-Synnøve Johansen som Fantine har mange lange og veldig krevende solonummer. Foto: Kilden

— Vi har solgt cirka 15.500 billetter til nå, og det er fortsatt skikkelig trykk på salget, kunne markedssjef Eldbjørg Dahl opplyse rett før publikum inntok salen på premierekvelden.

Krevende

I foajeen etter første akt var det tydelig at også publikum var fornøyd med det de fikk servert fra teamet på scenen.

— Det er så fint. Dette er den mest krevende musikalen som er laget noensinne, men her imponerer både vokalprestasjonene og komposisjonen meg. Jeg har aldri før sett den på norsk, men jeg føler at det som skjer på scenen angår meg enda mer da. Og dette bare forsterker opplevelsen, sier Løvland.

- Jeg er helt matt! var den første reaksjonen fra komponist Rolf Løvland, etter å ha opplevd første akt av Les Miserables fra publikumsplass. Foto: Jørgen Steffensen

Han har selv jobbet sammen med hovedrolleinnehaver Espen «Jean Valjean» Grjotheim via Secret Garden, og beundrer han for utfordringen han har tatt på seg med denne krevende rollen.

Hylles av artister

Flere sørlandske musikere hadde funnet veien til premieren på lørdag. Blant dem Terje Formoe og Annbjørg Lien. Når det kommer til det musikalske og skuespillernes prestasjoner, sitter lovordene løst også fra drevne artistkolleger.

— Jeg har aldri vært med på forestillinger som dette selv, men jeg gjorde jo comeback i 2010. Og da måtte jeg begynne å jogge for å klare utfordringen. Det sier seg selv at det skuespillerne og sangerne presterer på scenen her er utrolig krevende, og det er fantastisk å se noe sånn som dette her i Kristiansand, sier Formoe.

Terje Formoe har mange jern i ilden selv når det kommer til produksjon av forestillinger i år. Men lørdag lot han seg mektig imponere over vokalprestasjonene han fikk se på scenen. Foto: Jørgen Steffensen

Han har tidligere hatt med Grjotheim på forestillinger i Dyreparken, og har selv et hektisk og krevende år foran seg. 7. juli braker det nemlig løs med premiere på en helt ny forestilling parken, som han ser for seg vil trekke over 62.000 tilskuere.

Teamwork

Musiker Annbjørg Lien beskriver Les Miserables på Kilden som «veldig sterk».

— Det er selvfølgelig noen utrolig sterke solistprestasjoner her, men det jeg har lagt merke til er hvor godt teamarbeidet er, sier Lien.

Artist Annbjørg Lien skrøt av teamarbeidet mellom skuespillerne på scenen, og mener de klarer å gjøre hverandre gode ved å backe hverandre opp gjennom hele forestillingen. Foto: Jørgen Steffensen

At alle sangerne på scenen, selv når de er «off scene» og ikke selv i fokus, bruker alt de har til å backe opp solisten mener hun er et kvalitetstegn.

— Her gir alle alt hele tiden, og at de på scenen jobber så godt i team er en utfordring jeg la merke til at de klarer utrolig bra, sier hun.

Det var flere kjente ansikter å skimte i publikum lørdag. Ordfører Arvid Grundekjøn hadde tatt med seg datteren Caroline på premiere.

Ordfører Arvid Grundekjøn hadde tatt med seg sin datter Caroline som kavaler til premiere. Foto: Jørgen Steffensen

— Jeg har sett Les Miserables både i Oslo og i London, og dette var virkelig en flott oppsetning. Det er en flott historie også. Klassisk, med kampen mellom det gode og det onde som kjernen i stykket i tillegg til mye humor, sier han.

Med 26 ventende forestillinger å gjennomføre før 15. mai, var lørdagens premiere bare begynnelsen for skuespillere og produksjonsteam på Kilden. Men etter billettsalget å dømme, ser det ikke ut til å bli den siste fullsatte salen for Jean Valjean i vår.