— I «Påske» møter vi en liten familie der faren sitter i fengsel, forteller komponist Gisle Kverndokk.

Familiedrama

Påske utspiller seg i universitetsbyen Lund i Sverige. Faren sitter i fengsel fordi han har begått underslag. Moren fornekter det hele, mens sønnen i familien, Elis prøver å ta ansvar for familien. Søsteren hans, Eleonora er psykisk syk, og rømmer fra en institusjon og kommer hjem.

Lørdag er det premiere på Påske. Fra venstre ser vi Melis Jaatinen i rollen som Kristine, Emil Solli-Tangen som Benjamin, Hallvar Djupvik som Elis og Toril Carlsen i rollen som Fru Heyst. Foto: Tore-Andre Baardsen

Den største kreditoren i byen, Lindkvist kommer til familien og har rett til å ta alt de eier. I løpet av tre dager i påsken følger vi familiens kamp, og ser hvordan de takler skyld og skam.— Påske ble opprinnelig skrevet som et skuespill. Hvordan gjør man det om til en opera?

— Du må stryke mye tekst. Vi sitter igjen med omtrent en tredel, og så må vi frasere teksten slik at det går an å synge, forklarer Aksel-Otto Lund som har hatt ansvar for libretto og regi.

— Musikken må få mye plass, og teksten må være veldig åpen, legger Gisle Kverndokk til.

Student-skuespill

For fem år siden bestilte AdOpera!-nettverket, et nasjonalt nettverk for operaprodusenter, en nynorsk opera. Det var Kverndokk og Bull som spilte inn at de ville lage en opera av «Påske».

Emil Solli-Tangen (Benjamin) og Vibeke Kristensen (Eleonora). Foto: Tore-Andre Baardsen

— For noen år siden satte jeg opp «Påske» som et skuespill med noen studenter. Da hadde vi for mange studenter i forhold til roller, så da utgjorde skuespillerne som ble til overs et kor på scenen. Gisle så dette, og sa til meg at dette kunne vi lage en opera av, forteller Bull.Og slik ble det. De har til og med inkorporert noen av elementene fra studentskuespillet, og har et kor bestående av fem personer som speiler de fem hovedrolleinnhaverne.

Høye forventninger

Lørdag er det premiere på «Påske», et arbeid som har tatt fem år å fullføre.

Dirigent Magnus Loddgard Foto: Tore-Andre Baardsen

— Jeg har store forventninger. Vi har jobbet med dette så lenge, at det nesten er litt uvirkelig at det snart er premiere, sier Bull.- Ja, nå har vi sittet i flere år og skrevet om musikken flere ganger, og så går det så fort nå i sluttspurten når alt skal øves inn, legger Kverndokk til.

Det er Opera Sør som har hatt ansvar for produksjonen, og i følge daglig leder, Frøydis Lind, betyr det mye for Kilden å kunne sette opp en helt ny norsk opera.

— Vi skal ikke bare vise det gamle, kjære og kjente. Vi skal også vise nye ting. «Påske» er litt skrudd, men samtidig er den veldig vakker.

Følelser uten glasur

— Hvordan tror du publikum kommer til å ta i mot operaen?

— Jeg håper at de møter den med et åpent sinn, og at det ikke tenker hjelp, dette er samtidsmusikk.

— Dette er en veldig menneskelig opera, og det går an å kjenne seg igjen i karakterene, skyter Gisle Kverndokk inn.

— Og det er en opera med mye sentiment - det er mye følelser uten glasur, legger Alsel-Otto Bull til.

Aksel-Otto Bull og Gisle Kverndokk har gjort August Strindbergs skuespill "Påske" om til en opera. Daglig leder i Opera Sør, Frøydis Lind, håper at publikum vil ta i mot operaen med et åpent sinn. Foto: Tore-Andre Baardsen

«Påske» har et budsjett på 5 millioner kroner, og Kilden har fått 4,6 millioner kroner i støtte fra AdOpera!. Dette skal dekke honorarer til artistene, samt turnekostnader. «Påske» skal også settes opp i Sandnes, Trondheim, Bergen og Oslo. I Kilden er det så langt solgt omtrent 100 billetter til operaen.