Glastonbury i Sørvest-England er en av de største musikkfestivalene i verden.

De siste årene har de vært plaget av mye svartebørssalg og nå bekjentgjør festivalens grunnlegger at de vil sette foto av kjøperen på hver enkelt billett.

Dette melder BBC.

Perfekt resultat

— Jeg syns fotoidentifikasjon er fantastisk. Så langt jeg kan se er billettene 100 prosent perfekte og jeg er svært begeistret for resultatet, uttaler Michael Eavis som etablerte Glastonbury-festivalen i 1970. Han mener de nye fotobillettene heller ikke er for dyre.

— De koster vel rundt et pund ekstra (12 kroner), så det er ikke store summer vi snakker om her.

Interessante ideer

Kjell Arne Orseth, direktør i Billettservice, har ikke hørt om de nye bildebillettene, men syns det er interessante ideer som kommer fra den britiske festivalen.

Han tror imidlertid at prosjektet vil bli for kostbart.

— Skaper svartebørs mye hodebry i Norge?

— Det er jo en problemstilling, men det er vanskelig å vurdere hvor stort markedet er, mener Orseth.

— Akkurat nå satser Billettservice på unike strekkoder, i tillegg til at vi innfører identifikasjon, men uten bilde, på billetten.

Lov mot svartebørssalg

I februar la Kultur- og kirkedepartementet fram et lovforslag som skal sikre at ingen må betale mer for inngang enn det som står trykket på billetten.

De som har betalt overpris, skal få tilbake disse pengene. I praksis kan dette bare skje når salget er organisert og folk kan bevise hvor mye de har betalt.

Orseth i Billettservice har liten tro på at loven vil minke svartebørssalget.

— Jeg er usikker hvorvidt loven vil fungere i praksis, men tanken bak støtter jeg.

Øya er fotopositiv

PR-sjef for Øya-festivalen, Jonas Prangerød, er derimot veldig spent hvordan den nye loven vil fungere. Prangerød bekrefter at svartebørs eksisterer på Øya også.

— Vi registrerer at det foregår hvert eneste år og i ganske umiddelbar nærhet til festivalområdet.

Han er positiv til foto på billetter.

— Dette er ikke noe vi har vurdert å sette i gang på egen hånd, men vi er forventningsfulle for å se om Billettservice vil vurdere slike ordninger.

- Ikke mye svartebørs i Norge

På Sørlandet derimot mener festivalsjefen for Quart at bildebilletter ikke er aktuelt for deres arrangement.

— Glastonbury er alle festivalers mor og de har en vane for å legge ut billettene for salg veldig sent. Dermed blir det fort tomt, sier Helge Josdal.

Han mener det etter hvert har blitt såpass mange festivaler i Norge at det skal godt gjøres at musikktilstelningene blir utsolgt.

— Svartebørsproblematikken på norske festivaler er ikke så veldig stor lengre, erklærer Josdal.

Heller for stadionkonserter

Josdal mener derimot at foto på billetter heller er høyaktuelt for eksempelvis stadionkonserter.

I år, som i 2006, vil det finnes ekstrabilletter ved Quart-inngangen på konsertdagen for å dempe svartebørsmarkedet.

— Allerede i fjor var det atskillig færre av guttene med sekk på ryggen som skulle selge billetter, humrer Josdal.