SATT UT: Påtroppende ordfører Arvid Grundekjøn (til høyre) hadde store problemer med å fremføre sitt budskap på Festningen mens Pushwagner drev med ablegøyer. Foto: Tor Erik Schrøder

KRISTIANSAND: Han kommer inn i kinosalen på Aladdin med svart dress, hatt og solbriller. Som om han egentlig har litt lyst å være en av Hollywood-stjernene som vanligvis flimrer på lerretet over ham. Men Pushwagner er en helt annerledes popstjerne. Han er en av Norges mest omtalte samtidskunstnere, og er i Kristiansand sammen med Grimstad-regissør August Baugstø Hanssen for å promotere dokumentarfilmen om seg selv.

Hanssen og medregissør Even Benestad har fulgt den eksentriske kunstneren i tre år i et forsøk på å komme bak masken, og inn på mennesket Terje Brofos, som er Pushwagners egentlige navn.

– Jeg er godt fornøyd med resultatet. Men det er mye viktigere at publikum er fornøyd. Jeg håper de klapper etterpå. Jeg elsker applaus. Det er det jeg lever for, sa «Push» til Fædrelandsvennen etter å ha introdusert filmen på Aladdin.

Deretter dro han til Christiansholm festning hvor Kristiansands kommende ordfører, Arvid Grundekjøn, åpnet en utstilling som består av cirka 40 gamle og nye Pushwagner-bilder.

Og kunstneren var i sitt ess under åpningen. Grundekjøn brukte fem minutter på å få fram sine første linjer mens eksentrikeren gjorde sitt beste for å sette ham ut med kommentarer og ablegøyer. Til stor fornøyelse for de mange fremmøtte på Festningen.

– Du ser ut som Petter Smart, bare uten hatten, sa Pushwagner da den påtroppende ordføreren og Høyre-politikeren entret scenen.

Utstillingen flyttes etter hver til H. Haavik Rammer og Kunst, mens filmen om Pushwagner fortsetter å gå i Kristiansand i tiden fremover.

Les større sak og intervju med Pushwagner i Fædrelandsvennen mandag.