OSLO: — Nei. Svarer Sørf-leder Kjetil Nordhus bastant, når vi spør om det en svakhet at kun Honningbarna representerer Sørlandet på artistsida under årets Bylarm.

— Det kan kanskje oppleves sånn, men Bylarm har forandret seg mye. Det er ikke lenger først og fremst en arena for debutantene. Men "alle" i bransjen er til stede her og derfor kan Bylarm brukes til mye selv om man ikke har så mange artister her. Og antall sørlendinger som er her og jobber seriøst er like høyt som i fjor, sier Nordhus på det tradisjonelle Sørlandstreffet på bransjetreffets siste dag.

Bølgen

Rundt bordet har han selskap av Jan Kenneth Transeth og Solveig Toreid Knudsen fra plateselskapet Karmakosmetix og konsertarrangør Jørgen Skauge i Imperiet, som nå returnerer til Kristiansand etter nesten tre år i Bergen.

De fire er enige om at antall artister på Bylarm ikke er noen viktig målestokk på tingenes tilstand.

— Jeg ville ikke kommet tilbake dersom Kristiansand ikke hadde de rette forutsetningene for å skape energi og nye arbeidsplasser, sier Skauge.

— Hvordan ser man på Kristiansand i Bergen nå?

— Man har utvilsomt merket en endring. Man har begynt å stoppe i Kristiansand igjen. Det er ikke et sort hull lenger. Det sorte hullet er glemt, sier bergenseren Skauge.

— Vi har snakket mye om en sørlandsbølge. Hva er status med den?

— Det jobbes langsiktig. Vi har merket at det har ulmet i Kristiansand tidligere, men man fant ikke helt formen på det. Det funket en stund, men så forsvant det. Deretter tok man skritt for skritt, og så opplevde vi at det løsnet i 2010. Og nå er det mange i byen som vet hva som må til, sier Toreid Knudsen.

Støtte

Plateselskapet hennes har mistet Honningbarna og Hanne Kolstø, men har fem spennende debutanter i 2013. Blant annet stilles det forventninger til Alice & the Mountain og Egil Skram. Det at det til stadighet dukker opp nye debutanter i forskjellige sjangre mener kvartetten er et bevis på at det jobbes riktig. Og nøkkelordet er en klisjé. Som funker, og som gjorde Bergen til musikkby nummer én:

— Samarbeid. Bergen har greid å jobbe sammen og det har man gjort over lengre tid. Og de hadde mot til å si "glem Oslo", sier Skauge.

— Hva er neste steg?

— Vi må jobbe videre på det vi har gjort rett så langt, og så må vi få større nasjonalt gjennomslag i offentlige institusjoner. Vi har jobbet bevisst i mange år med å gjøre oss fortjent til samme type oppmerksomhet fra Kulturrådet som Bergen, for støtte er en forutsetning for å bygge opp artister og sette opp ordentlige turneer. Nå merker vi at vi begynner å få det gjennomslaget, og det gir rom å jobbe i, sier Transeth.

Publikum

For at Kristiansand skal være en musikkby, må publikum møte opp. Det gjør de ikke alltid.

— Publikum i Kristiansand er uforutsigbart. Det kan komme mange, men man aner ikke når det skjer, sier Toreid Knudsen.

Transeth legger til:

— Man må legge til rette for at folk får med seg det som er av aktivitet på scenene rundt omkring. Der har vi kanskje en vei å gå.

— Må vi vente på en ny bølge nå, eller vil denne fortsette?

— Ting går saktere på Sørlandet, så dette er en laaang bølge, sier Transeth.

— Det er en dønning, samtykker Knudsen.