— Min teori er at det har vært innom fire-fem steder før det endte opp hos ham. Det er slitt i kantene og har blitt litt oppskrapt, sier Terje Moen, som bruker kunstnernavnet TheMoen.

Maleriet er fra 2002. Da hadde kunstneren atelier i Posebyen, og i samme hus ble det både solgt og brukt narkotika. TheMoen forteller at det var flere innbrudd og mye som ble stjålet.

Slik ser "narkobildet", som TheMoen lagde i 2002, ut. I 12 år har bildet trolig vært på en rundreise i narkotikamiljøet. - Personene på bildet ser ut som kriminelle, sier kunstneren. Foto: Tore André Baardsen

Betalingsmiddel— Tidligere i år møtte jeg en narkoman i Vennesla, hvor jeg nå har atelier. Han sa «Jeg har et bilde av deg», og ville at jeg skulle bli med og se på det. Jeg spurte da om jeg kunne få det, sier TheMoen.

Trolig har maleriet gjennom de 12 årene blitt brukt som betalingsmiddel i narkotikamiljøet, der det har vandret fra sted til sted.

— Hva er tittelen på maleriet?

— Det husker jeg ikke. Nå blir det vel bare kalt for «narkobildet», sier kunstneren og innrømmer at han synes det er litt artig at ett av hans malerier har en slik historie.

- I slekt med surrealismen

Fredag utgjør «narkobildet» en del av utstillingen «Eye Candy», som TheMoen stiller ut på Arteriet. Malerier, tegninger og skulpturer er utført i kjent TheMoen-ånd, med et psykedelisk eller humoristisk tilsnitt.

— «Eye Candy» er et uttrykk fra filmens verden, der det for eksempel brukes spesialeffekter for å lage eventyrfigurer. Denne utstillingen skal være «eye candy» for publikum, sier TheMoen.

Utstillingen består også av flere skulpturer, de fleste av dem har blitt hentet ut av TheMoens innholdsrike lager. Foto: Tore André Baardsen

Utstillingen består av omtrent 40 verk, de fleste av dem er produsert i løpet av 2014.— Jeg vil fortelle om ting som opptar meg, men uten å være helt konkret. Det blir mye symbolspråk, og det er nok i slekt med surrealismen, forklarer TheMoen.

— Det er moro å se hvilken intensitet Terje har i kunstneroppgaven sin. Han lager masse bra kunst, og nøler ikke. Han har flere fortellinger, og dette er bare et par fasetter av det han vil fortelle, sier Marianne Laukvik, daglig leder ved Arteriet.

Tradisjon og skjønnhet

Utstillingen har undertittelen «En hyllest til tradisjon og skjønnhet», og Laukvik mener TheMoen gjennom geometri, optisk kunst og det å leke med folks oppfattelse viser at bildet er det viktigste, det som taler for seg selv.

— Det er en spennende måte å se kunst på, men det blir ikke sett på som det mest hippeste, sier hun.

— Tradisjon og skjønnhet, det er to fyord, det, supplerer kunstneren.

Utstillingen blir hengende til 2. november, og den daglige lederen har høye forventninger.— TheMoen er definerende for kunsten i Kristiansand, og han er en viktig kunstner. Jeg har fått telefoner fra Bodø og Oslo om å sende bilder, så han begynner å få et nasjonalt marked, sier Laukvik.

Kunstneren selv er, klassisk nok, mer forsiktig i uttalelsene.

— Det gikk ikke så verst på Bi-Z tidligere i år, men vi får se. Man vet aldri. Jeg ønsker at flest mulig skal få sett utstillingen, sier han.