KRISTIANSAND: — Vi har ligget litt lavt så lenge det så ut som Aladdin skulle bli rockescene. Når det nå ser ut til at det ikke blir noe av, vil vi gjerne komme på banen som brukere. Aladdin vil være noe bortimot perfekt for Senter for Barne- og Ungdomsteater, forkortet Sebut, sier Harald Stensland.

— Men hva er Sebut?

— Det er for øyeblikket under utredning i et prosjekt initiert av Høgskolen i Agder og Assitej-Norge, Norges-avdelingen av den internasjonale organisasjonen for barne- og ungdomsteater. Vi har fått Cultiva-støtte til et forprosjekt, forklarer Stensland.

— Senter for Barne- og Ungdomsteater skal være både produksjonssted og et ressurs- og kompetansesenter for å gi bedre muligheter for produksjon av gode teaterforestillinger for barn og unge, forklarer ildsjelen som for tiden har halv stilling som prosjektleder.

Når han sier Aladdin er perfekt er det noe han kan si med erfaring. I åtte år har hans egen teatergruppe Kolon produsert sine turnéforestillinger der, i en leieavtale med Kristiansand Symfoniorkester som da disponerte lokalene.

— Vi har også brukt de to scenene her under Assitej-festivalen, og Agder Teater har brukt dem under Figurteaterfestivalen, forteller han.

— Etterspørselen etter turnéteater for barn og unge øker på grunn av Den kulturelle skolesekken. Mange unge og nye teatergrupper trenger sårt til et sted å produsere. Når jeg spør i miljøet hva de ønsker seg, får jeg til svar at de ønsker et sted å kunne holde på med produksjonen i seks til åtte uker, et sted hvor man kan arbeide kontinuerlig uten å måtte rydde seg bort hver eneste dag. Og så trenger de mindre lokaler, små verksteder, kontorplass, og mennesker med kompetanse. Alt dette kan vi by på i Kristiansand, og svært mange sier at de godt kunne tenke seg å komme hit til Kristiansand for å produsere, forklarer Stensland.

Han ser muligheter for å gå sammen med andre interessenter. For eksempel ser han for seg at Kolon teater kan få fast tilhold i huset, og det foregår samtaler med den danske skolen Kaospilotene om muligheter for å etablere en norsk avdeling, i Aladdin. Filmskaperen Odd Hynnekleiv er også en mulig interessent.

— Det hele avhenger jo av om kommunen, eller Kristiansand Eiendom, er villige til å la oss få stedet for en pris vi kan leve med, enten vi snakker om å leie eller å kjøpe. Vil de være kunstvennlige, selger de det til en billig penge. En korrekt husleie etter forretningsmessige prinsipper er visstnok 800.000. Men hvis kommunen mener det er viktig å satse på dette, bør de la oss få det for 200.000-300.000 kroner i året, mener Stensland.

Han presiserer at en slik bruk ikke krever noen form for ombygging. De aktuelle brukerne kan flytte inn i huset og nyttiggjøre seg det slik det er nå.

— Jeg tenker i et perspektiv frem til det nye kulturhuset står ferdig. For innen den tid må vi jo diskutere hva som skal skje med det gamle teatret, sier Harald Stensland.