SØGNE: En ny kunstutstilling åpner søndag på Søgne Gamle Prestegård. To kunstnere fra Østfold inntar Fjøset med svært så forskjellige arbeider.Inger Johanne Nygren viser de små gjenstandene, hverdagstingene, som vi omgir oss med. På hennes akvareller er gjenstandene nøyaktig malt, helt fotografisk gjengitt, i størrelse 1:1.— Tilskueren skal kunne tro at dette er virkelige gjenstander, sier Nygren som har malt sine hverdagsting i 25 år. Her er det fyrstikker og fyrstikkesker, trikkebilletter, museumsbilletter, blyanter, pennesplitter, kammer, viskelær, pudderdåser og ellers det meste en kvinne trenger til den personlige hygiene.På andre bilder har hun malt bestikk - arrangert i flere former. Og ser man nøye etter, så er ikke knivene og gaflene helt like. Det er sågar noe forskjellig mønster.- De er malt slik de er. Noe bestikk hadde jeg arvet, men ikke nok til tolv. Så fant jeg mer av samme sorten på Fretex til to kroner stykket, ler hun. Hun har egne bilder av bare fyrstikker og av bare blyanter og blyantstubber, organisert I geometriske mønstre. Virkningen blir sterk når de eksempelvis oppfattes som en ren krigsflåte på vei for å forandre verden med skrift. Skjønt tolkningene kan være mange. Fyrstikker til bokbrenning

Sterkt kan også bildet med 451 fyrstikker virke, noen hele, noen avbrente. Men her har hun lagt en klar tolkning i bildets tittel: «Fahrenheit - etter Truffaut». Det henspiller altså på Francois Truffauts film, Fahrenheit 451, basert på Ray Bradburys berømte bok om sensur og bokbrenning. Papir begynner å brenne ved nettopp 451 grader Fahrenheit.Nygren er født i Fredrikstad og utdannet ved Statens Håndverks- og Kunstindustriskole i Oslo. Hun har hatt en rekke separat- og kollektivutstilinger og er innkjøpt av blant annet Nasjonalgalleriet, Norsk Kulturråd og Riksutstillinger. Hun har også utført flere offentlige utsmykkinger. Skulpturer i tre

Hennes utstillerkollega, Ary Ketting, er opprinnelig fra Nederland, men bor i Moss. Også han har hatt en rekke separat- og kollektivutstillinger, er innkjøpt av Fredrikstad kommune og Skiens Billedgalleri, og har utført flere offentlige utsmykkinger. På prestegården viser han tredimensjonale arbeider, skulpturer utført i tre - mest i bjørk og noe i lønn. Og det handler mye om makt og symboler.Her er det for det meste barnefigurer - og de har det kanskje ikke så godt som man skulle tro ved første øyekast.- Jeg jobbet tidligere noen år i barnehage og så hvor hardt press det er på unger i dag og begynte å tenke over alt det som barn blir utsatt for, sier Ketting. - Det er ikke så lett å vokse opp, og de må jo bli helt forvirret. For mens de er fire-fem år, blir de kjælt og dullet med, sett på som søte og snille. Når de blir større og går i butikker, blir de plutselig sett på som potensielle naskere - og som ungdommer kan de stundom virke helt motbydelige og skremmende. Det er slike ting jeg forsøker å få fram i disse skulpturene. Hatter som forandret verden

«Born to be wild» er den tvetydelige tittelen på skulpturen med et barn på trehjulssykkel og med to norske flagg bak. En speiderleder og en ung speider ser ikke ut til å ha noe godt forhold. Men i et annet rom er det noe helt annet - for her er det ting man kan ha på hodet.- Jeg har kalt denne serien «hatter som forandret verden», forklarer Ketting og viser oss den typiske tropehjelmen fra kolonitiden, en tysk soldathjelm fra siste krig og en katolsk prestekalott, alt sammen utformet i tre.- Den kalotten ser jo ut som en damepupp?- Ja, nettopp. Tenk på kirkens forhold til slikt!