KRISTIANSAND: «Alt er tomhet og jag etter vind» heter utstillingen, med et direkte sitat fra Forkynneren 2,11 i Bibelen. Den er initiert av den første gjesten i kunstnerleiligheten til Kristiansand kommune i Holbergs gate, Ivan Galuzin fra Oslo.

Selv vil han ikke møte pressen, men formidler gjennom sin medsammensvorne, Kristian Skylstad — som også har bodd her en tid - at han er meget fornøyd med oppholdet. Selv om han kunne ha ønsket seg noen penger til mat.

Galuzin og Skylstad drev inntil i fjor det kunstnerstyrte Galleri Galuzin i Oslo, og viderefører nå dette arbeidet gjennom ulike enkeltprosjekter, blant annet utstillingen på Smia.

Prekært

Det tre måneder lange oppholdet i Kristiansand har inspirert Galuzin og Skylstad til å forme en utstilling rundt byens sterke forankring i den kristne tradisjonen. En forankring de hevder blir «prekær» i julehøytiden, og fyller oss med tomhet og jag.

Med seg har de seks andre kunstnere som har levd rundt 30 år på jorden, og som alle har bakgrunn fra ulike kunstakademier.

Kristian Skylstad selv stiller ut et verk bestående av Arthur Rimbauds bok «A Season in Hell», og korsfestet på den er et sølvsmykke som forestiller den legendariske The Doors-vokalisten Jim Morrison i badekaret, der han ble funnet død etter å ha tatt livet av seg på et hotellrom i Paris i 1971. Ved siden av boken er det bare en tom vegg. Tomheten, altså.

— Badekaret er det stedet der flest mennesker i Vesten tar livet av seg, sier Skylstad, som opplyser at han har vært religiøs halve livet. Det første halvdelen, vel å merke.

Termodynamikk

En smule mer abstrakt er arbeidet til Christian Bould, «Entropi 0». For de uopplyste kan det nevnes at entropi er noe så lettfattelig som en tilstandsvariabel innen termodynamikken, og unge Bould leker med vitenskapens rolle som erstatning for religion.

Lang mer håndfast er oljemaleriene til Vemund Thoe, erotiske fantasier inspirert av temmelig pornografiske bilder fra internett.

— Jeg viser dysterheten i det erotiske og romantiske, en slags desperasjon, smiler Thoe vennlig.

De uinnpakkede gavene til gallerigjestene består også av en tidligere upublisert tekst av Jens Bjørneboe, formidlet av Leander Djønne, og en video projisert på veggen i galleriets bakgård som viser Annette Stav Johannessens forsøk på å henge seg på en trygg måte. Noe som viste seg slett ikke å være helt trygt.

Og alt dette fordi utstillerne ønsker å skape en sterk motvekt til «det hypermaterialistiske og fremmedgjørende sirkuset som julefeiringen representerer». Nemlig.