KRISTIANSAND: Torsdag 8. mai besøkte Arbeidstilsynets jurist Snorre Nordstrand Penelopefilm i Kristiansand. Rapporten ble så oversendt til seniorinspektør Karl Johnsen, før den i går ble oversendt Odd Hynnekleiv, og dermed ble frigitt til offentligheten. Rapporten dreier seg om tre hovedpunkter, som alle knyttes opp mot barnearbeid: Manglende arbeidsavtaler, verneombudets rolle og ufullstendige dagsrapporter knyttet til barnas arbeidstider.

— Vi bryr oss ikke om tariff, slik Filmforeningen gjør, og det er totalt uinteressant for oss om fotografen snakker norsk eller ei. Vår oppgave er å føre tilsyn med de forhold som knyttes til arbeidsplan, overtid og andre forhold som rammes av arbeids-miljøloven, sier Snorre Nordstrand, jurist i Arbeidstilsynet.

Pålegg

Manglene som er avdekket, stemmer overens med det kilder opplyste til Fædrelandsvennen i forrige uke. Sammen med den utsendte rapporten, får Penelopefilm et varsel om pålegg. Hvis det umiddelbart iverksettes tiltak, vil det imidlertid bli med varslingen. Om så ikke skjer, sendes det ut pålegg om å utbedre manglene til en tidsfrist. Dersom mangler ikke utbedres innen fristen, vil neste steg være pålegg med tvangsmulkt.

Verneombudets rolle er et av punktene som rapporten berører. Alle arbeidsplasser skal ha en tillitsvalgt og et verneombud. Når det er barn inne i bildet, har verneombudet en særskilt viktig rolle. Blant annet skal vedkommende være med og legge opp arbeidsplan for ungene, og påse at deres interesser blir ivaretatt. I Yohan-staben ble det ikke valgt verneombud før 3. februar, selv om arbeidet da hadde vært i gang i flere måneder. Verneombudet har ikke fått noen opplæring i å utføre sitt verv. Dette er i seg selv et brudd på arbeidsmiljøloven.

Barnearbeid

Enda mer sentralt er punktet som omhandler manglende dagsrapporter. De yngste barna i produksjonen er bare seks år, og arbeidsdagene har vært inntil 13 timer lange. Det er ikke spesifisert ut fra listene hvor lang arbeidsdagen til det enkelte barn har vært. Arbeidsavtalen Penelopefilm har operert med, er også ulovlig, fordi den blant annet mangler overslag over forventede arbeidstider. Jurist Nordstrand opplyser at det finnes internasjonale konvensjoner og EU-direktiver som regulerer dette, og som Norge har forpliktet seg til å overholde. Det heter seg blant annet at direktivet skal «hindre kommersiell utnytting av barn». EU-direktivet åpner imidlertid for unntak innen kulturelt arbeid.

— Men det er viktig å merke seg at det egentlig ikke er lov. Derfor må en være forsiktig og ikke trekke dispensasjonen for langt, sier juristen. Først 5. mai tok Line-producer Odd Gunnar Iversen kontakt med arbeidstilsynet for å få en slik dispensasjon. Dispensasjonen blir ikke behandlet i rapporten, men Nordstrand sier den vil bli innvilget, om enn på visse vilkår. Blant annet skal tiden barneskuespillerne bruker på skolearbeid og reisetid fram og tilbake til settet regnes inn i arbeidstida.

— Bare tenk deg, hvis barna har en arbeidsdag på sju timer før de skal reise hjem, kanskje en times biltur, før de så skal sette seg ned med skolearbeid. Da er vi plutselig oppe i en arbeidsdag som er lenger enn din og min, sier Nordstrand.

Presendens

Penelopefilm er langt fra de eneste i bransjen som bruker barn som skuespillere. Denne saken kan få prinsipiell betydning også for disse.

— Denne problemstillingen har ikke vært så mye oppe før, så det må skapes en rettslig presedens, sier Nordstrand. Han mener det er positivt at bransjen får anledning til å skjerpe seg. Også barneombudet har engasjert seg i saken.

— Det er ikke slik ellers i arbeidslivet at vi kan gå med på arbeidsforhold som strider mot loven, sa fungerende barneombud Knut Haanes til NRK tidligere denne uken.

— Vi er beskyttet, og den formelle beskyttelsen bør også barn ha. Det formelle i dette må derfor ryddes opp i, sa han. Produsent Odd Hynnekleiv mener de ikke rammes av denne bestemmelsen, og sier han ikke har tid til å kommentere denne saken.

— Vi driver ikke barnearbeid, vi driver kulturskole i samarbeid med foreldrene, sier han.