KRISTIANSAND: Foreløpig forholder kulturlivet seg avventende til de bebudede kraftverkmillionene fra Kristiansand Kommunes Energiverksstiftelse. Det betyr ikke at behovet og ønskene ikke er til stede. I neste uke besøker styret i energiverksstiftelsen en rekke kulturinstitusjoner for gjensidig informasjon. Blant de ønskene Fædrelandsvennen har registrert, er utdanning av kunstformidlere ved Sørlandets Kunstmuseum, en felles festivaladministrasjon med bl.a. kompetanse på økonomi, og profesjonelle teater— og musikalinstruktører/pedagoger ved Rosegården Teaterhus.Konkrete søknader er ennå ikke lagt fram for stiftelsesstyret. Det passer sikkert styret godt. For øyeblikket hersker det jo en smule usikkerhet omkring stiftelsens eksistens etter at Konkurransetilsynet har truet med et nei til Statskrafts aksjeoppkjøp. Dessuten er hovedhensikten med møtet å bli bedre kjent med hverandre - ikke å legge fram eller motta konkrete ønsker. Laundal: - Nyttig

Direktør Øystein Laundal ved Sørlandets Kunstmuseum sier han foreløpig er ganske spørrende til styret og deres tanker omkring bruken av kraftmillionene. Derfor ser han det som særdeles nyttig å møte styret til gjensidig orientering. - Det viktigste for Sørlandets Kunstmuseum akkurat nå er å få fullført byggetrinn 2. Her har vi en grei dialog med de to fylkeskommunene og Kristiansand kommune, som står bak finansieringen, sier Laundal. Det betyr aldeles ikke at Laundal ikke trenger penger fra kulturstiftelsen. Ett av de store ønsker ved museet er å kunne satse tungt på kulturformidling, noe som var en hovedtanke bak opprettelsen og daværende kulturminister Åse Klevelands «knutepunkt»-visjoner. - Kunstformidling, møtet mellom kunstverket og publikum, er et felt med manglende utdannelsestilbud og profesjonalisering. Dette kunne vi tenke å gjøre noe med i samarbeid med HiA. Da trenger vi større plass her ved museet, sier Laundal. Sørlandets Kunstmuseum er ikke det eneste stedet som får besøk av styret i kulturstiftelsen. Også Rosegården Teaterhus, Samsen Kulturhus, Quart Festivalen, kulturavisen Stimuli, kulturskolen og kulturstudiet på HiA.Den kommunale lederen for Samsen, Nina Malmgren, sier at man foreløpig ikke utarbeidet konkrete ønsker. Mye av virksomheten er utenfor kommunal styring og hun regner med at de enkelte gruppene må ta egne initiativ overfor kulturstiftelsen når den tid kommer. Men foreløpig er mye uavklart, sier hun. Macdonald: - Passer bra

Fungerende styreformann ved Rosegården Teaterhus, Cheryl Macdonald, sier det passer utrolig bra at kulturstiftelsens styre nå kommer på besøk. Etter de siste årenes opprustning er institusjonen endelig i en slags «normal» drift. Styret skal nå diskutere en framtidig strategi der en av de største utfordringene ligger i det som nå avtegner seg som en stor flaskehals - å kunne tilby skoler, grupper og andre faglig hjelp til instruksjon og pedagogisk veiledning. Hun snakker ikke om profesjonelle instruktører, men mennesker som kanskje har et grunnfag i drama ved HiA, og/eller pedagogikk og interesse og kunnskap omkring oppsetninger av teater og musikkdramaer. Dette vil bl.a. skape lokale arbeidsplasser, og det vil dekke et stort behov i kulturlivet i byen. For øyeblikket har vi stor pågang av folk som vil bruke Rosegården, og folk som vil ha hjelp av oss, sier hun og ser for seg en ytterligere oppgradering av Rosegården. Toffen: - Spydspiss-prosjekter

For Toffen Gunnufsen i Quart Festivalen er det også noe for tidlig å komme med konkrete opplegg i forhold til Energiverkstiftelsen. Det han tenker seg, er «spydspissprosjekter» som for eksempel et felleskontor for festivaler i Kristiansand der også personer med økonomiske kunnskaper er representert. Et slikt prosjekt vil også kunne komme flere til gode, bl.a. Dark Season-festivalen, Vannfestivalen og lignende.Gunnufsen er ellers meget spent på å møte stiftelsesstyret i det han kaller «en helt ufattelig ide som ser ut til å bli virkelig».- Dette setter også store krav til stiftelsen, bl.a. må den være vidsynt i sin prioritering av midler, mener Gunnufsen.