KRISTIANSAND: Agder Teaters nye sjef fra 1. januar 2005, Alex Scherpf, er allerede på plass i kulissene:— Det er for tidlig å si noe helt sikkert om egenproduksjonene til neste år, men jeg håper å kunne invitere til tre urpremierer. En i Grimstad og to i Kristiansand, sier han.Scherpf, som i øyeblikket er teatersjef i startgropa, har også planer om å spille musikkteater og små intime forestillinger på serveringssteder i Kvadraturen. Hjørnet i Caledonien-komplekset er et av flere aktuelt spillesteder.En av Scherpfs urpremierer skal finne sted i Fjæreheia: «Emma» er et musikkspill om barnevandringene på Sørlandet, et mørkt kapittel i landsdelens historie. Det er Sven Henriksen som har skrevet manus etter en ide av Bentein Baardson.- I ren nød solgte foreldrene ungene sine. De klarte ikke å fø dem. Noen frøs i hjel på heia, andre ble voldtatt, men i «Emma» seirer hjertevarmen til slutt, forteller han. Annbjørg Lien

Alle rollene er ennå ikke besatt, men Scherpf forteller at musikken er ved Annbjørg Lien og Bjørn Ole Rasch.- Det aner meg at Annbjørg med fela vil gi stykket et perfekt musikalsk uttrykk, sier han.Årets forestilling i Fjæreheia, «Antigone», hadde liten eller ingen appell til familiesegmentet. Scherpf tror derimot at Emma vil passe for et bredt publikum, familier inkludert, selv om historien tidvis er trist og hjerterå.I hovedbølet i Kristiansand planlegger han i samarbeid med Kirkefestspillene å sette opp et nyskrevet stykke om unionsoppløsningen i 1905. Stykket har arbeidstittelen «Mikkelsen». Det har en komisk vinkling og forfattes av Knut Nærum. Scherpf tar sikte på urpremiere på selve jubileumsdagen, 7. juni. Senere, høsten 2005, planlegger han urpremiere på Øystein Lønns nyskrevne kammerspill om Vilhelm Krag. Fornye profilen

Det er påtroppende sjef som har ansvar for neste års repertoar, men underskuddet fra årets forestilling i Fjæreheia gjør hele situasjonen noe usikker:- Underskuddet må på en eller annen måte dekkes inn i 2005. Det kan skape problemer for egenproduksjonene til neste år og derfor må jeg ta et forbehold om at planer kan bli forandret, sier han.Alex Scherpf har som målsetting å nå et størst mulig publikum med de stykkene han setter opp:- Det er gøyere å spille for fulle hus enn halvtomme saler. Jeg vil at publikum skal få teateropplevelser, og da har ikke en teatersjef råd til å ri kjeppehester, sier han.Scherpf vil fornye profilen til Agder Teater ved blant annet å gå til angrep på konvensjonen om at teater er en bygning. Derfor vil han spille på nye steder. Quartfestivalen er et aktuelt spillested, men påtroppende kan også tenke seg å sette opp en spektakulær Hamlet-forestilling på Festningen, og gjerne også ta sjøen i bruk. Teater i elva

Som eksempel nevner han også en tysk miljøvern-tekst som passer å sette opp i Otra. - Vi kan rigge til fire spillesteder i elva og frakte publikum rundt på en lekter om natta. Det vil trolig oppleves som mye gøyere enn å rusle inn i en støvet teatersal for å høre på noen skuespillere i en times tid, sier han.Til nå har det ikke vært uvanlig at Agder Teater har hatt premiere en fredag og spilt stykket den påfølgende uka - for så å pakke det ned. Scherpf som er ansatt på åremål for seks år, vil gjøre en vri:- Jeg tenker meg at vi kan spille inn noen stykker, et repertoar, som vi byr på over tid. Vi spiller ikke hver dag, men av og til. Legger stykket bort for en periode og henter det fram igjen. Det betinger at jeg knytter til meg noen lokale kunstnere, slik at jeg ikke må fly inn folk hver gang forestillinger settes opp, forklarer han.Han er opptatt av å bruke og rekruttere lokale ressurser; musikere, forfattere og skuespillere.- Jeg vil at alle frittgående høns som ønsker å legge egg, skal få prøve seg. Det finnes også unge miljøer i byen - fra kulturskolen til HiA - som Agder Teater bør samarbeide med for å sikre rekruttering på lang sikt. Store egoer

Påtroppende teatersjef vil bygge videre på mye av det teatret er kjent for: Barneteater, Figurteaterfestivalen, opera, ballett, Fjæreheia og Kråkespillet i Spangereid. Oppgavene er både mange og store, og Scherpf påstår han er fylt med vel så mye skrekk som fryd:- Jeg har vært gjennom en periode der jeg ikke bare gledet meg, men også gruet fordi jeg måttet bearbeide følelser for den nye jobben og alt jeg har hatt i Kautokeino. Nå er jeg tilbake i Kristiansand etter åtte års fravær Jeg har ikke hørt et skjevt ord, folk sier at de gleder seg til jeg skal ta fatt. Det er hyggelig, men fyller meg med litt angst. På forhånd føles det krevende å skulle være ny kost. Ikke minst innenfor teatrets fire vegger hvor egoene er store, forteller han.Scherpf har som målsetting at alle ved teatret skal føle fadderskap til produksjonene.- Farskapet er en helt annen sak, fleiper han, men legger alvorsfylt til:- Jeg er glad jeg har erfaring som teatersjef fra tidligere.