Hun begynte tidlig å spille fele. Susanne Lundeng fra Bodø, nå bosatt i Oslo, har gitt folkemusikkelskere mange godbiter. Nå tar hun både et steg ut, og et steg fram. Hun utvikler sjangeren.

Det gjør Lundeng sammen med Engegårdkvartetten. Hun har skrevet og arrangert alle låtene selv, og det er hun som styrer denne solide og spennende seilasen der hun både er framsynt og tilbakeskuende.

Som felespiller innen norsk folkemusikk må man kjenne landets historie. Der kommer både Verdensveier og Vete inn, mens Lille er en søt, liten snutt da hun selv var ei lita jente.

Lundeng er så flink til å variere og skifte stemninger. Her får vi vemodige feletoner i tittelkuttet, og hissige og sterke musikalske angrep med «Ikke vesste æ at du sku kom». Den ti minutter lange Merkedagen har mange temaer i seg, og er spekket med akkurat passe med dramatikk slik at man henger med som lytter hele veien. Sju av de åtte låtene er instrumentale.

Engegårdkvartetten fyller opp lydbildet bak henne. Ikke voldsomt, bare litt. Det låter nytt og spennende hele veien.

Det er en musiker full av selvtillit som kan få til noe så bra som dette.

SusanneLundengCover.jpg