Det viser innkallingen til Kildens styremøte torsdag 11. desember. En foreløpig økonomirapport viser at Kilden har et overskudd på snaut 11,3 millioner kroner etter at november er unnagjort. Det er drøyt 5,1 millioner kroner mer enn budsjettert. Hovedårsakene er økte inntekter fra billettsalg og andre poster, samt lavere lønns— og honorarutgifter.

Etter gode resultater trenger ikke inntektskravet ligge så høyt for 2015 som tidligere år.

Gunnar Thon Lossius

— Det har gått bra økonomisk hele året. Dermed kommer vi ut med et resultat som gjør at vi kan gjøre investeringer nå, som var planlagt i 2015, sier stabs- og økonomidirektør Gunnar Thon Lossius.

Hvilke investering er det?

- Det har gått bra økonomisk hele året, sier Gunnar Thon Lossius, stabs- og økonomidirektør i Kilden. Foto: Tore André Baardsen

— Det er alt fra nye kopper i restauranten til teknisk utstyr og arbeid med produksjoner.

- Normal driftssituasjon

Etter investeringen vil samlet økonomisk resultat for 2014 bli ca. 6,5 millioner kroner.

— Det gode resultatet forteller meg at vi har lært oss huset og vet hvordan ting fungerer. Folk er tryggere i stillingene sine, og vi har en normal driftssituasjon. I 2012 og 2013 var vi preget av at vi skulle starte noe nytt og ukjent, sier Lossius.

På styremøtets skal også årsbudsjett for 2015 tas opp. Der legger administrasjonen opp til et positivt resultat på 4,2 millioner kroner, mot 5,8 millioner i inneværende år. — Det ideelle resultatet for en organisasjon som vår er 0, gitt at vi har brukt pengene på det vi skulle. Men en ny organisasjon trenger egenkapital, slik at vi kan ta mer risiko. Etter gode resultater trenger ikke inntektskravet ligge så høyt for 2015 som tidligere år, sier Lossius.

Fokus på billettsalg

Budsjettet viser også et sponsorbudsjett på 2,85 millioner kroner for 2015, omtrent det samme som i år. Fokuset på billettsalg blir større enn fokuset på å få inn flere sponsorer.

Eldbjørg Dahl er avtroppende markedssjef i Kilden, og gir seg etter nyttår. Da overtar påtroppende markedssjef Janneke Aulie hennes stilling. Foto: Sondre Steen Holvik

— Vi arbeider kontinuerlig med å oppnå et godt salg av billetter og å opprettholde et solid samarbeid med våre samarbeidspartnere, sier avtroppende markedssjef Eldbjørg Dahl.Før Kilden åpnet, var målet at sponsorbudsjettet skulle være omtrent på 10 millioner kroner i løpet av tre år. Målet ble raskt nedjustert, og budsjettet har de siste årene variert mellom tre og fire millioner kroner. For 2015 blir det trolig snaue tre millioner.

Nedprioriterer sponsorjakt

— Det er et relativt nøkternt budsjett. Vi fortsetter et godt fokus på billettsalg. Vi arbeider nå med å oppgradere billettsalgsløsningen på kilden.com og på mobil, samt å bevare et godt samarbeid med de samarbeidspartnerne vi har, sier Dahl.

Er ikke det litt defensivt? - Det at vi budsjetterer med de samme sponsorinntektene som i fjor er ikke ensbetydende med at vi ikke forsøker å skaffe flere sponsorer. Selvsagt vil vi forsøke å få inn flere, men velger å budsjettere nøkternt.

Per i dag har Kilden sju samarbeidspartnere. Fædrelandsvennen fornyet nettopp sin avtale som hovedsamarbeidsparter for tre år, mens Gumpen, Elkem, Aker Solutions, Sparebanken Sør, Nordea og Agder Energi er de øvrige samarbeidspartnerne.