Sørveiv-sjef Kjetil Nordhus og konsertkolleger startet en debatt etter sine utspill om gratisarrangementer. Denne debatten ble videreført på Aladdin, som en del av Sørveivs seminarprogram. Sentralt i debatten sto forholdet mellom gratistilbud og tilbud en må betale for.

— Hvis det man tidligere har betalt for blir gratis, skjer det et verditap, sa Ola Gaute Aas Askheim fra Westerdals kompetanse i Oslo.

Han viste innledningsvis til studier som har vist at hvis publikum konstant får tilbud om rabatterte eller gratis produkter, vil de etter hvert ikke lenger oppfatte dette som produkter som har særlig verdi. Aas Askheim mener at kommuner og næringsliv må tenke bedre gjennom hva de ønsker å oppnå med sine arrangementer.

Trenger ikke alibi for fyllefest

— Sponsing må ha en intensjon. Hvis en trenger et alibi for å arrangere en fyllefest, så trenger ikke næringslivet å støtte det. Det klarer folk fint å få til selv, sa han.

Gjennom hele debatten ble det referert til Sommer på Torvet og konsertene på Fiskebrygga. Flere mente at det var for mye tilbud om sommeren, som kunne påvirke oppmøtet til andre arrangementer.

— I sommer ble det mange gratistilbud, samtidig som Odderøya Live gikk konkurs og Hovefestivalen fikk økonomiske problemer. Jeg kan ikke fastslå at Sommer på Torvet og konserter på Fiskebrygga har skylden for dette, men når det blir noe hver dag hele sommeren blir publikum ganske mettet, sa Mette Gundersen, ordførerkandidat for Arbeiderpartiet.

— Jeg er stolt av mangfoldet, men mettheten kan bli en del av problemet. Da jeg jobbet i kulturdepartementet jobbet vi med kultur som oppdragelse, slik at unge fortsatte å benytte seg av kulturtilbud også som voksne, sa Gundersen.

- Burde vært dødfødt

Kristoffer Kinden, bookingansvarlig for Stavanger konserthus og mangeårig festivalarbeider, mener at gratisarrangement ikke nødvendigvis konkurrerer mot dyrere tilbud, og tok fram Palmesus som et eksempel.

— Man må se på sitt eget produkt, lage noe som er unikt og annerledes. Det blir for enkelt å skylde på gratistilbud. Palmesus er for eksempel ett konsept som burde vært dødfødt. Å drikke øl på stranden kan alle gjøre gratis, men de har pakket inn produktet sitt bra, og selger ut alle billettene sine, sa han.

Også Gry Bråtømyr, daglig leder i Norske konsertarrangører, tok opp egen markedsføring som en avgjørende faktor for å overleve i dagens marked.

— Mange som går på Sommer på Torvet bryr seg kanskje ikke så mye om hvem som spiller. Vi har jobbet mye med identitet, og å bygge opp festivaler på mer enn headlinere. Festivalen må bli en del av publikums identitet, sa hun.

Øke egenverdi

Svein Harberg (H), leder for Stortingets familie-og kulturkomité, var tydelig på at artister må øke sin egenverdi.

— De skal jo leve av det, og må derfor gjøre det klart at det de driver med er verdt noe. Hvis det kun blir et tillegg til øl og mat så blir det ikke mye verdi av det. Noen bruker gjerne tusen kroner på byen, men vegrer seg for å bruke samme beløp på konsertbilletter, sa han.