Gallerieier Bernt Bisseth Johanssen synes det er galskap å feire 50-årsjubileet av Galleri Bi-Z. Derfor gjorde han det.
Anette Os
Oppdatert:
KRISTIANSAND: — Dette er galskap! Galskap! utbryter gallerieier Bernt Bisseth Johanssen, der han står og tripper bak scenen etter en søvnløs natt, retter på slipset, det er like før showet starter, rett før han skal holde tale foran 1100 kunstnerne, kunstnervenner og andre publikummere i konsertsalen i Kilden. Rundt beina tripper gallerihunden Willy.
— Heldigvis elsker jeg galskap. Det er jo bare én gang i livet man gjør noe slikt, gliser Bisseth Johanssen.
SE VIDEO OG FLERE BILDER ØVERST I SAKEN!
Ja, det er kanskje litt galskap å hedre seg selv foran over tusen mennesker. Men det er verdt det, i følge galleieren. I 1962 åpnet galleriet Bi-Z dørene for første gang i Dronningens gate, og i kveld kunne de feire sitt 50 årsjubileum på Kilden.
Med artister som Secret Garden, Helene Bøksle, Annbjørn Lien og Bjørn Ole Rasch, Kristiansand Symfoniorkester. Og med kunstere som Nico Widerberg, Kjell Nupen, Per Fronth og Frank Brunner i salen, som også bidro med blant annet videokunst og scenekunst. Og på storskjerm vises bilder fra galleriets 50 år lange historie.Helene Bøksle hadde urpremiere på den ferske låten "Svalbard" i går, og dediserte den like godt til Bisseth.
Per Fronths start
Siden galleriet åpnet har de hatt flere hundre utstillinger, da med kunstnere som Picasso, Andy Warhole, Damien Hirst, nasjonale og lokale kunstnere, og nå sist kunst av Leonard Cohen. I kveld var også kunstveteran Else Marie Jacobsen til stede. Hun har mange minner med galleriet. Og vet ganske sikker på at hun vet hvorfor galleriet har blitt et av de største private galleriene i Norge.— Der har jeg hatt store utstillinger, og det er et sted man selger mye. Du vet, folk må jo stanse opp i lyskrysset rett utenfor, de ser et fint bilde, og da dumper man plutselig innom. Det er slik et galleri skal være, sier den 85 år gamle tekstilkunsteren.
I 1974 lot galleriet en ukjent 18-åring ved navn Kjell Nupen debutere i lokalene. Sammen med Per Fronth karakteriserer gallerieieren dem som to av «lokomotivene» som trekker til seg folk gang på gang. Bildene deres er stadig å se gjennom glassvinduene. Selv forteller kunstneren Per Fronth dette om begynnelsen på samarbeidet:
— Da jeg begynte med mine første arbeider, var det her jeg virkelig ble sett. Raushet står i høysetet, sier Fronth.
Imot kunststrømmen
Fronth forteller om andre galleritrender i Oslo.
— I hovedstaden har de dessverre lav terskel for dårlig kvalitet i galleriene. Bi-Z har derimot vært tro mot sine visjoner, og kanskje er det grunnen til at de har blitt et av Norges mest suksessrike gallerier, sier han.
— Det er ingen selvfølge at et galleri holder på i 50 år. Et galleri måtte stenge i Oslo forrige uke. Fjern all kunst fra Norge, så skal du se hvor grått samfunnet blir. Det er der kunstnerne kommer inn, sier Fronth.
Kunstneren Frank Brunner troppet også opp.— Mens New York og Paris sliter med samtidskunst i sine gallerier nå i disse finanskriser, klarer Bi-Z å drive det bra - selv i vanskelige tider. Galleriet har blitt et av mine to hovedgallerier, sier han.
Gallerieieren selv booket Kilden for over ett år siden. Fast bestemt på å feire galleriet. De har aldri stengt, teamet hans er på jobb sju dager i uken og utstillingene skiftes mens galleriet er åpent,
— Jeg har alltid drømt om å gjøre noe slikt, å feire suksessen. Når man jobber hardt og har gode medarbeidere, så kan det gå, sier Bernt Bisseth Johanssen.