Kristiansand: — Bluesen har vært som moter flest: litt opp og ned. Men den overlever alltid, sier Johnny Augland.

Han sitter på bakrommet på Midnight Café, og snakker om bluesens kår i Kristiansand. Siden 80-tallet har Augland tenkt og åndet blues, og i kveld markerer han ti år med bluesklubb i byen ved å spille på lokal scene.

— Jeg hadde ikke trodd at jeg skulle holde på så lenge, sier Kjell Mersland, leder i Christianssand Blues Club.

Det er over ti år siden Kjell fartet fra pub til pub for å samle underskrifter fra potensielle medlemmer. Både Augland og Mersland var med på det aller første offisielle møtet, på Telfords Pub i august 1996. Kjell var leder det første halvannet året, og er nå tilbake i rollen.

Trangt. I dag teller klubben rundt 200 bluesbankende hjerter, som én gang i måneden blir fôret med klubbkonsert. I kveld er det trengsel på Midnight allerede et kvarter etter åpningstid. Bluesklubben har spredt sitt glade jubileumsbudskap både per sms og e-post, og responsen kan ses.

— Jeg er helt i sjokk over at det er så mye folk. Men bluesen i Kristiansand har alltid stått sterkt, hevder Mersland.

Mens lignende klubber i andre deler av landet gikk dukken, har Christianssand Blues Club holdt koken, vekslende mellom fosskoking og småkoking, gjennom ti år.

— Blues har aldri vært musikk for de store massene. Men jeg synes det er for galt at de unge bare skal høre på rap og hip hop. Blues er all moderne musikks grunnstamme, konstaterer klubblederen.

Rekruttering. For å få opp interessen blant unge, har klubben blant annet dratt i gang prosjektet «Blå agenda». Der får yngre talenter sjansen til å prøve seg i band og de får muligheten til å spille på Bragdøya Blues om sommeren.

— Det kan virke som om det er en forgubbing i miljøet. Kanskje er det litt sært for en ungdom å begynne med blues. Vi var litt heldigere, for det var ikke så mange tilbud da vi begynte. Da vi hørte musikken første gang, flippet vi helt ut. Og det ble et helt liv ut av det, sier Augland.

Selv foretrekker han den muntre biten av bluesen.

— Jeg har prøvd å høre på så mange stilarter som mulig, for å koke sammen en suppe som er min. Men jeg er bedre på det «happy». Vi har nok ikke så mye å være triste for i 2006 som på bomullsåkrene, da bluesen oppsto. Tekstene må høre hjemme her og nå.

Kneknekk. Det kan virke som om alle medlemmene har møtt opp, for rundt 200 mennesker fyller Midnight med musikkglede denne lørdagen. Ingen utsetter seg selv for whiplashskader, men det er mange myke halsrotasjoner langs bordene. Damene foran scenen har dyp kneknekk og rykkende høyreføtter, mens en ivrig herre spiller luftorgel på halvliteren sin.

Og at tekstene handler om vår tid, får faren til Johnny erfare, når sønnen en halvtime senere drar i gang «Chainsaw blues», om den gangen Augland den eldre nesten klarte å kappe av Johnnys finger. Men at den fremdeles er på plass, demonstrerer gitaristen og tangenttraktøren til gagns utover kvelden.

Tekst: Ingvill Dybfest Dahl

ingvill.dahl@fvn.no - 38113652