KRISTIANSAND. — Det er riktig at vi sliter noe med å rekruttere studenter til vår klassiske linje. Men det klassiske musikktilbudet som høgskolen har i dag, gir - sammen med vårt tilbud innen rytmisk musikk - en faglærerutdanning i musikk med en helt spesiell profil, sier rektor Knut Brautaset i det samme nyhetsbrevet.For et drøyt halvår siden foreslo det statlige Boysen-utvalget i utredningen «Fra vugge til podium - utredning om den faglige organiseringen av musikkutdanningen» at rytmisk linje i Kristiansand skulle styrkes, og at den klassiske utdannelsen burde overføres til Stavanger.Styret ved Høgskolen i Agder har nå avgitt sin høringsuttalelse. Her heter det at man både skal styrke rytmisk linje og opprettholde den klassiske linjen. Søkertallet til klassisk utdanning har gått kraftig ned det siste året, og styret mener det ikke bør være noen absolutt nedre grense for antall hovedinstrumenter i klassisk. «Tilbudenes egenart og høgskolens egen prioritering må være avgjørende» heter det i uttalelsen.Styret støtter utvalgets forslag om at det på nasjonalt nivå bør utvikles masterstudier og hovedfag og etter hvert også doktorgradsutdanning i rytmisk musikk, og mener Høgskolen i Agder utpeker seg som naturlig for en slik satsing.Instituttleder ved konservatoriet, Torbjørn Aasen, har en blandet reaksjon på styrets vedtak.- At det ikke skal være noen nedre grense på antall instrumenter det undervises i er farlig, sier han, og frykter et konservatorium som står tilbake med sang, klaver og gitar.- Det er jo pent sagt at de ikke vil ta bort den klassiske utdannelsen, men hvordan det skal foregå med de rammer vi har nå, er vanskelig å forstå. Jeg vil også gjerne styrke rytmisk, men ikke på bekostning av klassisk. Det er en fryktelig vanskelig situasjon siden det er opp til oss å fordele, sier instituttlederen.Dekanus ved Avdeling for Kunstfag, Jan Helge Thomassen, påpeker at hverken høgskolestyret eller instituttet kan «vedta» en høy søkning av studenter.- Vi mener det er forsvarlig å drive med en mindre besetning enn den vi har i dag. Det er snakk om å holde liv i klassisk, selv om det blir lite. Skal vi unngå å havne i historieløsheten er det nødvendig. De som skal ut i skolen må ha klassisk grunnutdanning. Og så må vi i tillegg satse på rytmisk, gå så langt som det overhodet er mulig å komme. Her håper jeg departementet er villige til å gi oss et løft. Vi trenger nye ressurser for å styrke rytmisk linje. Det er et nybrottsarbeid som foregår der, og det blir lagt merke til helt inn i departementet, sier han.