Ikke bare satte de rekord med 97 014 mennesker fysisk tilstede på konserten i Pasadena i California 25. oktober.

U2 satte også rekord for nettjenesten Youtube: hele ti millioner mennesker klikket seg inn for å se konserten direkte på nett.

Malcolm Gerrie, sjef for Whizzkid Entertainment som filmet konserten, sier til The Times at både U2 og Youtube er sjokkerte over hvor mange som klikket seg inn på konserten.

— Det tiltrakk langt flere mennesker enn man normalt, sier en overveldet Gerrie.

I tillegg til bandets åpenbare popularitet, er det store nedslagsfeltet en av årsakene til at så mange så konserten. Youtube gjorde showet tilgjengelig for hele 187 land, inkludert Kina, Nord-Korea og Iran. En tredjedel av seerne kom fra USA.

I følge The Times fikk ikke U2 ekstra betalt for liveoverføringen på nett, men så heller på gjennomføringen som et promostunt.

Lignende direkteoverføringer har tidligere ikke vist seg å være en suksess, men denne gangen ble alle aktører overrumplet. Teknologien fungerte utmerket.

Paul McGuinness, manageren til U2, sier at Youtube var veldig usikre på konseptet på forhånd.

— De klarte ikke en gang å skaffe sponsorer til konserten, noe de egentlig skulle, sier han til The Times.

McGuinnes sier at U2 i fremtiden vil vurdere å ta seg betalt per seer for direkteoverføringer av konserter.

Malcom Gerrie I Whizzkid mener dette er starten på en helt ny æra.

— Jeg tror en helt ny forretningsmodell er født.