Visste du at dine private opplysninger på Facebook utleveres til helt utenforstående hvis en av dine venner tar en enkel quiz? Undersøkelser fra SINTEF og Forbrukerrådet viser at nordmenn er bekymret for hva slags informasjon som finnes om dem på sosiale nettverk. Samtidig legger de ut informasjon om seg selv, uten å være klar over at de dermed helt mister kontrollen over private opplysninger. Svært få har nemlig lest de omfattende brukervilkårene. Om de skulle finne på å lese dem, hjelper også lite, fordi vilkårene kan endres ensidig av selskapene – uten å informere brukerne.

Forbrukerrådets underdirektør Hans Marius Graasvold synes nettsamfunnenes praksis er hårreisende.

–Dette er brudd med helt elementære avtalerettslige prinsipper. Det har utviklet seg et parallelt avtaleunivers på nettet, der elementære prinsipper blir omgått, overkjørt og skrudd på. At en avtale skal holdes av begge parter og ikke kan endres ensidig, gjelder ellers normalt i alle land, sier han til aftenposten.no

Svært

Problemstillingen angår nå svært mange av oss. 35 prosent av norske nettbrukere er nå inne på Facebook daglig. Blant ungdom bruker 12 prosent mer enn tre timer hver dag på det sosiale nettstedet. Men brukerne har ikke anelse om hvordan informasjonen de legger fra seg kan bli brukt. Samtidig er faren for ID-tyveri økende. Spor fra nettsamfunn kan ha stimulert denne veksten.

Uvitende

I tillegg til forskningsrapporten har Forbrukerrådet nå kartlagt og gitt karakterer for personvernvilkårene til en rekke av de mest populære nettstedene (se grafikk). Samtlige undersøkte nettsamfunn, bortsett fra norske Nettby, baserer seg på amerikansk lovgivning og lange juridiske tekster på engelsk. På verstingen LinkedIn må du sette av halvannen times om du bare vil lese gjennom vilkårene.

Brukerne vet derfor ikke at de 350000 tredjepartsprogrammene på Facebook (altså programsnutter som er laget av andre selskaper enn Facebook selv) får full tilgang til deres profiler. Så lenge du har én venn som har tatt en quiz om et eller annet helt tilfeldig tema, vil all din informasjon bli eksponert for den som har designet quizen. Det hjelper altså ikke at du selv sier nei til slike henvendelser utenfra. Den private informasjonen om brukerne brukes av større selskaper for å skreddersy målrettet reklame. Samtidig sier 63 prosent at de ikke setter pris på målrettet reklame

Religion avslørt

Rådgiver Ragnhild Olin Amdam i Forbrukerrådet mener selv at hun er ganske restriktiv med å legge ut informasjon om seg selv, men opplevde likevel et lite sjokk da en quiz for eksempel kunne avsløre både hennes egen og hennes venners religiøsitet, deres bursdager og politiske ståsted.

I prinsippet sier en tjeneste som LinkedIn at du selv eier innholdet du legger ut. Tjenesten brukes gjerne av profesjonelle med høy utdanning for å bygge yrkesmessige nettverk.

–Selv om de fleste tjenestene på papiret går med på at du selv eier innholdet ditt, gir du dem i vilkårene en lisens som gjør at de står fritt til å bruke innholdet akkurat slik de selv ønsker, sier Olin Amdam.

Aller mest ekstrem, ifølge Forbrukerrådets gjennomgang, er tjenesten LinkedIn. De hevder at du har inngått en juridisk bindende avtale med dem bare du har klikket deg inn og sett på en av nettsidene deres. Skulle du mene at de bruker opplysningene urimelig og vil klage på dem, kan selskapet opplyse at de kan yte deg et forskudd på de mange rettslige utgiftene du vil få ved å reise til California, leie advokat og reise sak mot dem.

Forbrukerrådet mener det er helt urealistisk at den enkelte forbruker skal ta stilling til vilkårene på alle tjenestene. Torsdag legger derfor Graasvold frem resultatene på en EU-konferanse i Brussel. Der vil Forbrukerrådet arbeide for en opprydding overfor dagens uoversiktlige «blankofullmakter».

–Mange vil si at de gir blaffen og at de uansett vil være på Facebook. Poenget vårt er først og fremst å forebygge at informasjonen deres blir misbrukt. Vi vil ha transparens, slik at det blir mulig å se hva som skjer i kulissene, sier han.

–Mange oppgir at de ikke er så bekymret fordi de har hørt lite om misbruk. De vil uansett være på Facebook – fordi flertallet av befolkningen er der.

–Vi skal også være Forbrukerrådet for dem som ønsker seg målrettet reklame. Du skal ha rett til å vite hva som er lagret om deg, og ha reell adgang til å endre informasjon som er feil, sier han.

Om du vil vite hva Facebooks quizer egentlig vet om deg, kan du sjekke det ut her: http://bit.ly/nlpom.