Fenomenet som har fått navnet «RickRolling» har ført den gamle smørsangeren fram i lyset igjen. Astley hadde en superhit med «Never Gonna Give You Up» i 1987, men siden den gangen har han aldri vært i nærheten av tilsvarende suksess. Før nå, 20 år etter.

**Les også:

Beyoncé kommer

Endelig!**

Spøk

Det hele startet som en nett-spøk i fjor. Spøkefugler lokket musikkfans til sider der det ble reklamert med eksklusive videoer fra aktuelle artister.

I stedet for ny musikk ble besøkende truffet av en remikset versjon av superhiten «Never Gonna Give You Up». Computer-trikset fikk navnet «Rickrolling» av YouTube-brukere som ble lurt av spøken. En mer detaljert forklaring på fenomenet kan du lese her. Det antas at over 18 millioner amerikanere har blitt utsatt for en eller annen avart av nettspøken.

MTV

Spøken har imidlertid gått lengre enn noen kunne sett for seg. Astley har fått ny popularitet gjennom fenomenet, og han har nå blitt stemt fram som en av de nominerte i kategorien «Best Act In The History of the MTV EMAs». Han konkurrerer med navn som Britney Spears, Christina Aguilera, Green Day, Tokio Hotel og U2. Bisarr

Astley har ikke uttalt seg ofte om fenomenet. I et intervju med LA Times røpte han imidlertid noen av sine tanker rundt oppmerksomheten. Han brukte ord som bisarr og morsom om fenomenet.

– For meg er det viktigste at datteren min ikke blir flau av det, sa han.

Astley har også viet en god del plass til fenomenet på sin egen nettside.