The Game

Bendiksbukta kl. 20.45

Han fikk med seg publikum i et velregissert hiphop-show som hadde ingredienser nok til å holde grepet fra start til The game was over.

The Game, alias Jayceon Taylor, har klamret seg til toppen av de amerikanske salgslistene i måndsvis, og er for tiden en av USAs største hiphop-artister. Han er det nye funnet til Dr. Dre med noen merker etter kuler i skrotten og hele den øvrige gatetroverdigheten i orden. The Game representerer den mest spekulative av nåtidens amerikanske musikkbransje med vold, drepte venner, dop, alkohol og porno. Alt leveres i et primitivt motherfucker— og asshole-språk. Særlig nyskapende er ikke dette lenger. Men det hjelper bra at mannen rapper med tyngde i den delikate og tøffe produksjonen til Dr. Dre.

The Game konsentrerte seg selvsagt for det meste om låtene på sitt eneste album så langt, nemlig «The documentary», der han forteller om sitt levde liv så langt. Showet var bygd opp rundt tekstene, og det var nok av action og spenningsmomenter til at dette ble et bra show og en stor konsert for mange. I alle fall var det bra mange tusen i Bendiksbukta som ga ham god repsons. Mange av dem kjente låtene, og ble med på anmodningene til den storkjefta vestkystmannen.

Det var lett å la seg rive med av det til tider prangende og massive lydbildet. Med hetta på hodet disset The Game til tider fletta av publikum.

Ganske tidlig i settet tok han sitt drikke-stunt med å invitere en fra publikum opp på scenen for å drikke om kapp med ham. Denne leken vant selvsagt The Game. Han ga publikum en lang rap da det hele var over, men viste ingen tegn til forfyllet opptreden senere i konserten.

Etter hvert dro han i gang en runde om Nigger With An Attitude. Like før pratet han om hvor viktig hans to år gamle sønn er for ham. Stakkars sønn, kan man si her oppe i motherfucing north. For hvem vil ha en nigger med en slik attityde som far?

Men et underholdende spill leverte The Game. Det skal han ha.

RUNE SLYNGSTAD